آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

سازمان ملل: مشارکت زنان در روند صلح باید معنادار باشد

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید زنان افغانستان باید در روند صلح این کشور مشارکت معنادار داشته باشند.


هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید زنان افغانستان باید در روند صلح این کشور مشارکت معنادار داشته باشند.
تدامیچی یاماماتو نماینده‌ خاص دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، در محفل روز جهانی منع خشونت علیه زنان در کابل گفته است که زنان مانند مردان از منازعات متأثر شده‌اند، اما نابرابری جنسیتی در افغانستان در بخش مشارکت زنان در روند صلح هنوز هم ادامه دارد.
دراعلامیه‌ یوناما که (سه‌شنبه، ۱۳ قوس) منتشر شده به نقل از آقای یاماماتو آمده است:« مشارکت زنان در گفت‌وگوهای صلح برای پایان دادن به منازعات و تأمین ثبات دوامدار ضروری و حیاتی می‌باشد. زنان باید برای مشارکت فعال و سهم‌گیری در روند صلح آماده باشند و در تیم مذاکرات و نهادهای مشورتی در مورد صلح از آنان نمایندگی شود.»
ازسویی هم، الیتا میلر نماینده دفتر ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در افغانستان گفته است، زمانی که زنان روند صلح را رهبری می‌کنند و در آن مشارکت دارند، نه تنها صلح دوامدار خواهد بود بلکه زنان حق اشتراک در گفت‌وگوهای صلح را در افغانستان نیز خواهند داشت.
اوگفته است:«هیچ تصمیمی در مورد آینده افغانستان بدون مشارکت کامل تمام شهروندانی که از آینده متأثر می‌شوند، نباید صورت گیرد و هیچ روند صلح بدون شمولیت مستقیم زنان کامل و پایدار نخواهد بود.»
دراعلامیه یوناما همچنان آمده است که اشتراک کنندگان محفل روز جهانی منع خشونت علیه زنان موانعی را که مانع شنیده شدن صدای زنان در گفت‌وگوهای صلح می‌شود، ناامنی و حملات هدفمند علیه مدافعین حقوق بشری زنان به‌ شمول خبرنگاران، فعالان و رهبران بلند پایه زنان گفته‌اند.
سازمان ملل درحالی خواهان مشارکت معنادار زنان در گفت‌وگوهای صلح شده است که اخیراً تلاش‌های حکومت افغانستان و دولت امریکا برای رسیدن به صلح با طالبان افزایش یافته است.
رییس جمهور اشرف غنی در نشست ژنو پلان صلح حکومت افغانستان را اعلام کرد وگفت که یک هیئت ۱۲ نفره را برای پیشبرد مذاکرات صلح به ریاست سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست جمهوری تعیین کرده است. در ترکیب این هیئت چندین زن نیز دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا