آخرین اخبارحقوق بشرصحتکودکان

سازمان ملل: کودکان شمال غزه بر اثر گرسنگی می‌میرند

خبرگزاری دید: سازمان صحی جهان از جان باختن کودکان در شمال غزه بر اثر گرسنگی و قحطی خبر داده است.

تدروس آدهانوم گیبرسیوس، رییس سازمان صحی جهان می‌گوید بازدید دو روز گذشته مقام‌های این نهاد سازمان ملل متحد از شفاخانه‌های العوده و کمال عدوان در شمال غزه، بیانگر کمبود بحرانی غذا و سوءتغذیه مرگبار کودکان است.

آقای گیبرسیوس در شبکه‌های اجتماعی نتایج بازدید از این شفاخانه‌ها را «یافته‌های ترسناک و شوم» خوانده و نوشته کمبود غذا به مرگ ۱۰ کودک ختم شده و «سطوح بسیار بالایی از سوء تغذیه» در این دو شفاخانه که ساختمان و تاسیسات آنها هم در جریان حملات ارتش اسراییل ویران شده، مشاهده شده است.

مقام‌های تشکیلات بهداشتی غزه روز گذشته اعلام کردند که در شفاخانه کمال عدوان – شمال غزه – ۱۵ کودک بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند.

وفا که خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی است گزارش کرده که شانزدهمین مورد مرگ یک کودک از فرط گرسنگی هم روز یکشنبه – ۳ مارچ – در جنوب نوار غزه و بیمارستانی در شهر رفح ثبت شده است.

دکتر گیبرسیوس رییس سازمان بهداشت جهانی گفته گزارش بازدید مقام‌های این سازمان از شفاخانه‌های غزه نشانگر «سطوح بالای سوءتغذیه و کودکانی است که بر اثر گرسنگی می‌میرند و همچنین بیانگر کمبود جدی سوخت، مواد غذایی و اقلام پزشکی در کنار نابودی ساختمان و تاسیسات پزشکی و درمانی در شمال غزه» است.

تخمین زده می‌شود ۳۰۰ هزار نفر اکنون در شمال غزه زندگی می‌کنند. عدم دسترسی به غذا و آب آشامیدنی در شمال غزه یکی از نگرانی‌های جدی نهادهای امدادگر در روزهای اخیر بوده است.

سازمان ملل متحد هفته گذشته هم هشدار داده بود که مطابق مشاهدات و گزارش امدادگران این سازمان، «وقوع قحطی در غزه اجتناب ناپذیر است».

بازدید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از این دو بیمارستان در شمال غزه پس از ماه‌ها درخواست دسترسی این نهاد سازمان ملل روی داد. آخرین بازرسی مقام‌های این سازمان به ماه اکتبر سال گذشته باز می‌گردد.

تدروس آدهانوم گیبرسیوس رییس این سازمان خبر جان باختن ۱۰ کودک به علت گرسنگی در شمال غزه را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت و تصریح کرد که مرگ آنها «ناشی از کمبود غذا» بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا