آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانفرهنگ و دانشگزارش

سالگرد حمله خونین سیدالشهدا؛ دانش‌آموزان: مکاتب دخترانه بازگشایی شود

شماری از دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا که به مناسبت سالگرد حمله خونین بر این مکتب گردهم آمدند، می‌گویند که امارت اسلامی باید مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی کند و عدم بازگشایی مکاتب صدمه جبران ناپذیر بر پیکر معارف کشور وارد خواهد کرد.


خانواده قربانیان حمله خونین سال گذشته بر مکتب سیدالشهدا به یاد و خاطره جان باختگان این حمله شمع روشن کردند.
در گردهمایی سالیاد این رویداد خونین، شماری از دانش‌آموزان دختر از امارت اسلامی خواستار بازگشایی مکاتب به روی دختران بالای صنف ششم هستند.
این دانش‌آموزان می‌گویند که با وجود استرس و فشار روحی که دارند بازهم می‌خواهند که دوباره به مکتب بروند تا در آينده برای افغانستان مفید واقع شوند.
این دانش آموزان شعارهایی را تحت عنوان «اجازه دهید که مکتب برویم» و «زنان نصف از جامعه است» در دست داشتند.
زهرا رویان یکی از این دانش‌آموزان به خبرگزاری دید گفت: بعد از رویداد خونین سال گذشته شماری از هم صنفی‌هایش دچار مشکلات روانی شدند و به لحاظ روحی نمی‌توانند به درس شان ادامه دهند.


رویان می‌افزاید که ما از حکومت امارت اسلامی اجازه می‌خواهیم تا به درس مان برگردیم و امارت نباید نصف نفوس جامعه را نادیده بگیرد و حق آموزش، تحصیل و کار را از آن‌ها بگیرد.
مکتب سیدالشهدا در غرب شهر کابل یکی از بزرگ‌ترین مکاتب در در این ساحه است که در یک محله نسبتاً فقیرنشین و محروم واقع شده است.
حوالی ساعت ۴:۲۷ عصر روز شنبه، هژدهم ثور سال ۱۴۰۰ در حالی که دانش‌آموزان دختر از مکتب سیدالشهدا در مربوطات حوزه سیزدهم امنیتی شهر کابل رخصت می‌شدند، انفجار مهیبی در نزدیکی آن رخ داد. به دنبال آن، دو انفجار دیگر نیز صورت گرفت که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت.
کلثوم احمدی یکی دیگر از دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا به خبرگزاری دید، می‌گوید که با وجود این که ما بار بار مورد حمله، انفجار، انتحار و راکت پراکنی قرار گرفتیم ولی بازهم به آموزش ادامه می‌دهیم و هرگز تسلیم نادانی و تروریزم نخواهیم شد.


در همین حال، محمد جواد جویا یکی از آموزگاران مکتب سیدالشهدا به خبرگزاری دید می‌گوید که در حال حاضر به دلیل وضع محدودیت از سوی امارت اسلامی، مشکلات اقتصادی و مبهم بودن آینده آموزگاران و دانش‌آموزان به صورت دلگیر به مکتب حاضر می‌شوند.


آقآی جویا گفت: کشورها به اساس علم و آموزش به پیشرفت می‌رسند ولی امروزه در افغانستان تمام تمرکز نظام حاکم روی بسته بودن مکاتب است. وی از امارت اسلامی و کشورهای همکار افغانستان خواست که شرایط معارف افغانستان را تغییر دهند.
از سوی دیگر مالک هابیل یکی دیگر از آموزگاران این مکتب به خبرگزاری دید می‌گوید که استادان و دانش‌آموزان مکتب نسوان سیدالشهدا در این مدت هنوز به حالت عادی بر نگشته‌اند، اما وی هنوز می‌خواهد که به کار آموزگاری‌اش ادامه دهد.
آقای هابیل گفت: بسته بودن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم صدمه بزرگ به نظام معارف و جامعه افغانستان است که امارت اسلامی می‌بایست روی یک پالیسی منظم و فوری در مورد بازگشایی مکاتب به روی دختران کار کند.


این در حالی است که روز گذشته ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در مورد چگونگی بازگشایی مکاتب دخترانه در کشور گفت: پیشرفت‌ها در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه در جریان است و علما در این رابطه رای زنی دارند.
آقای مجاهد همچنان گفت که برنامه بازگشایی مکاتب در آینده عملی خواهد شد.
گفتنی است که بعد از حاکمیت طا-لبان مکاتب در سراسر کشور گاهی بسته و گاهی بازگشایی شده است، از این میان اما، مکاتب دختران که بالای صنف ششم بودند تا کنون بازگشایی نشده است.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا