آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

سال گذشته نزدیک به ۲۵۰۰ متریک تن عسل در کشور تولید شده است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرد که در جریان سال گذشته‌ خورشیدی (۱۳۹۹) دو هزار و ۴۹۰ متریک تُن عسل در سراسر کشور تولید شده است.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرد که در جریان سال گذشته‌ خورشیدی (۱۳۹۹) دو هزار و ۴۹۰ متریک تُن عسل در سراسر کشور تولید شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز پنجشنبه (۱۹حمل ) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که میزان تولید عسل در جریان سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ خورشیدی ۳۹۰ تُن افزایش یافته است.
در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، دو هزار و ۱۰۰ تُن عسل در افغانستان تولید شده بود.
در خبرنامه آمده است، ولایت پکتیا با تولید ۸۹۹ تُن عسل در صدر قرار گرفته و ولایت‌های ننگرهار و خوست هر کدام با تولید ۵۰۰ تُن و ۴۱۶ تُن عسل در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
ولایت‌های هرات، لغمان، بدخشان، کندز و بامیان نیز در فهرست ولایت‌های با تولید بیشترین عسل قرار گرفته‌اند.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته است که در حال حاضر شش‌هزار و ۷۵۷ فارم بزرگ و کوچک پرورش زنبور عسل در سراسر کشور وجود دارند.
بیشتر این فارم‌ها در ولایت‌های بادغیس، هرات، بدخشان، کندز، دایکندی، بامیان، لوگر، سرپل، فراه، میدان‌وردک، کاپیسا، تخار، بغلان و خوست قرار دارند.
وزارت زراعت همچنان گفته است که ولایت بادغیس با داشتن ۷۲۲ فارم، هرات با ۵۹۳ فارم، پکتیا با ۵۵۰ فارم و بدخشان با ۵۲۶ فارم پرورش زنبور عسل، در صدر قرار دارند.
بر اساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، زنبورداری به‌عنوان یک شغل پُردرآمد در حال رشد است و محصولات آن بازار خوب داخلی و خارجی دارد.
هم‌اکنون یک کیلو گرام عسل خالص در بازارهای داخلی از ۵۰۰ تا دو هزار افغانی نظر به نوعیت آن به فروش می‌رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا