آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

سال ۲۰۱۹؛ افغانستان میان جنگ و صلح

صلح یکی از مهم‌ترین مسایل و موضوعات کشور در سالی بود که اکنون رو به پایان است. مذاکرات صلح به خصوص بین طالبان و ایالات متحده در سال گذشته یکی از داغ‌ترین خبرهای سال برای افغانستان بود. در طول سال گذشته بارها شاهد برگزاری گفت‌وگوهای صلح بین طالبان و امریکا بودیم و البته که دیگر قدرت‌ها و کشورها نیز در این زمینه بیکار نبودند و نشست‌های دیگر به میزبانی روسیه، چین، ازبیکستان و دیگر کشورها با حضور طالبان و نمایندگان برخی جریان‌های سیاسی افغانستان نیز دایر گردید .

صلح یکی از مهم‌ترین مسایل و موضوعات کشور در سالی بود که اکنون رو به پایان است. مذاکرات صلح به خصوص بین طالبان و ایالات متحده در سال گذشته یکی از داغ‌ترین خبرهای سال برای افغانستان بود. در طول سال گذشته بارها شاهد برگزاری گفت‌وگوهای صلح بین طالبان و امریکا بودیم و البته که دیگر قدرت‌ها و کشورها نیز در این زمینه بیکار نبودند و نشست‌های دیگر به میزبانی روسیه، چین، ازبیکستان و دیگر کشورها با حضور طالبان و نمایندگان برخی جریان‌های سیاسی افغانستان نیز دایر گردید. اما از آنجا که اکثر این مذاکرات در غیاب طرف اصلی جنگ؛ یعنی حکومت و نماینده رسمی مردم افغانستان برگزار شده بود، این گفت‌وگوها همچنان بدون نتیجه ادامه دارد و به نتیجه مثمری نرسیده است.
از اکتبر ۲۰۱۸ تا اگست ۲۰۱۹ دست‌کم ۹ دور گفت‌وگو میان زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان و طالبان برگزار شد و درحالی که در پایان نهمین دور گفت‌وگوها، دو طرف از نهایی شدن متن توافقنامه و امضای قریب‌الوقوع آن خبر دادند، دونالد ترمپ رییس جمهوری امریکا با چند توییت آن مذاکرات را متوقف ساخت و اعلام کرد که تنها راه باقی مانده برای طالبان جنگ است. نماینده امریکا در این مدت زمانی علاوه بر گفت‌وگو با طالبان نشست‌هایی را با مقامات حکومت افغانستان و نیز نمایندگان برخی کشورها از جمله روسیه، چین و پاکستان برگزار کرده بود و همه امیدوار بودند که در پایان این مدت زمانی طولانی، توافقنامه صلح امضا گردد.
در کنار تلاش‌های امریکا، در ماه «می» نشستی با حضور رهبران طالبان و برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو نیز برگزار گردید. همچنین کشورهای ازبیکستان و چین میزبانی نشست‌هایی را در این سال در مورد صلح افغانستان برعهده داشتند، اما هیچ کدام از این نشست‌ها نتوانست به نتیجه‌ قابل توجهی دست یابد.
اما امریکا اخیراً بار دیگر تلاش‌ها را برای رسیدن به یک توافق با طالبان از سر گرفته است. هرچند این روزها گزارش‌هایی مبنی بر امضای قریب‌الوقع توافقنامه آتش‌بس بین طالبان و کاخ سفید شنیده می‌شود، اما نبودن یکی از اصلی‌ترین طرف‌های جنگ یعنی حکومت افغانستان در این مذاکرات، تردیدها در مورد نتیجه‌ آن همچنان به قوت خود باقی است و هنوزهم نمی‌توان باور کرد که این مذاکرات اولاً به صلح بینجامد و ثانیاً اگر صلحی هم به دست آید، بعید است که به ختم جنگ در کشور کمکی بکند.
در کنار تلاش‌های صلح اما، جنگ، خشونت و درگیری در طول سال ادامه یافت و گروه‌های شورشی با تمرکز بر حملات انتحاری، انفجار و حملات گروهی، سال سختی را برای شهروندان کشور رقم زدند. چنانچه گزارش‌های نهادهای حقوق بشری نیز نشان می‌دهد، سال ۲۰۱۹ یکی از خونین‌ترین سال‌ها برای کشور بوده و تلفات ملکی و نظامی در این سال به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. حملات انتحاری و گروهی طالبان و دیگر گروه‌های شورشی در این سال، صدها خانواده را بر گلیم غم نشاند و خسارات هنگفت مالی و جانی را بر شهروندان کشور تحمیل کرد.
با آرزوی خوش برای سال جدید میلادی، امیدواریم که در سال پیش رو، افغانستان به سمت آرامش و صلح و امنیت حرکت کند و در سال نو میلادی، زمینه‌ها برای برقراری امنیت سراسری در کشور فراهم گردد.

نویسنده

امیرآصف طیبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا