آخرین اخبارجهان

سایبریای روسیه در معرض نابودی!

 


شواهد تازه نشان ‌می‌دهد که گرم‌شدن زمین و آب شدن یخ‎های آمیخته با خاک در منطقه سایبریای روسیه، شهرها و مناطق زیاد این ایالت را تهدید به نابودی یا آسیب‎های جدی می‎کند.
به نقل از نشریه نارویجی « داگنس نوهتر» ساختمان‎ها مسکونی سایبریا به دلیل آب شدن خاک‎های منجمد آن منطقه زیر آب خواهند رفت.
خانم « آنا لنا لاورن » نویسنده این نشریه که به سایبریا سفر کرده، نوشته است:« شهر یاکوتسک یکی از سردترین شهرهای جهان در فصل زمستان است و برودت هوای آن تا ۵۰ درجه زیر صفر می‎رسد و تابستان تا ۳۰ درجه بالای صفر است. ساختمان‌های قدیمی آن در تابستان به خاطر آب شدن لایه یخ‎هایی که به روی آن ساخته شده اند هر تابستان با ورود آب از زیر زمین مواجه شده و پرسونل نجات مجبورند به ساکنان کمک کنند و سعی دارند آب‌های زیرزمینی را تخلیه کنند، ولی آب دوباره ظاهر می‎شود و بوی رطوبت دایم در درون این ساختمان‎ها حکم فرما است.»
وزارت حالات اضطرار روسیه نیز اعلام کرده که در ولایت یاکوتسک ۲۵ درصد خانه‎های قدیمی ویران شده و علت آن آب شدن خاک منجمد است.
دولت روسیه برنامه تخلیه افراد ساکن این خانه‎ها را راه اندازی کرده ولی اجرای آن به کندی به پیش می‎رود.
در همین حال « ویکتور شپلف » رییس انستیتوت مطالعه خاک‎های منجمد یاکوتیا تاکید کرده که که در صد سال اخیر در جهان، درجه حرارت به ۰٫۸ درجه بالا رفته و در یاکوتسک به ۲٫۵ درجه افزایش یافته است، ولی خاک بازهم یخ می‎زند و این دوره تا ۲۰۵۰ طول خواهد کشید، اما «نیکیتا زیموف» یک پژوهشگر روس که در ایستگاه علمی شهر «چرسکی» واقع در کرانه اقیانوس منجمد شمالی کار می‎کند، می‏گوید حقیقت این است که اقلیم این نواحی به سرعت در حال تغییر است.
رکورد سردترین درجه حرارت در شهر یاکوتسک ۷۴٫۴ درجه زیر صفر در سال ۱۹۰۱ ثبت شده است. اوسط درجه حرارت هوای این شهر در ماه جنوری ۳۸٫۶ درجه زیر صفر است، ولی در ماه جون به ۱۹٫۵ درصد بالای صفر می‎رسد.
نزدیک به ۶۵ درصد خاک روسیه را خاک‎های منجمد پوشانده است و برای این‌که خانه‎ها در سایبریا زیر آب نروند بر پایه‎های چوبی ساخته می‎شوند.
گرم شدن هوای زودتر از همه در نواحی قطب شمال صورت می‎گیرد و در سال‎های اخیر مساحت یخ‎ها در سطح یخی دریای منجمد شمالی به شدت کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا