آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

سایه جنگ اوکراین بر افغانستان؛ رکود اقتصادی و گسترش بحران!

رسول شهزاد-کابل

خبرگزاری دید: پس از پایان جنگ بیست ساله ایالات متحده در افغانستان، حمله روسیه بر اوکراین واپسین منازعه مسلحانه در جهان است که به صدر اخبار رسانه‌ها مبدل شده است. آیا جنگ اوکراین افغانستان را که با پیامدهای پایان حضور غرب و خطر وقوع فاجعه بی‌پیشینه انسانی مواجه است، متاثر خواهد کرد؟

خبرگزاری دید: پس از پایان جنگ بیست ساله ایالات متحده در افغانستان، حمله روسیه بر اوکراین واپسین منازعه مسلحانه در جهان است که به صدر اخبار رسانه‌ها مبدل شده است. آیا جنگ اوکراین افغانستان را که با پیامدهای پایان حضور غرب و خطر وقوع فاجعه بی‌پیشینه انسانی مواجه است، متاثر خواهد کرد؟
شهروندان افغانستان نگران هستند که وضعیت اقتصادی کشور تحت تاثیر این بحران بیشتر از پیش بحرانی شود.
حمله روسیه بر اوکراین با واکنش‌ها و تحریم‌ها از سوی امریکا و متحدان‌اش همراه بوده است. در ماه‌های اخیر افغانستان سرخط اخبار رسانه‌های جهان را به خودش اختصاص داده بود، اما بعد از حمله روسیه افغانستان از دید رسانه‌ها دور مانده است.
شماری از شهروندان کشور به این باور هستند که تغییر وضعیت جهانی و توجه اکثریت رسانه‌های غربی به مسئله اوکراین، به طا-لبان این فرصت را داده که در سایه این غفلت رسانه‌ای پلان‌های شان را عملی کنند.
بهیر احمدی از شهروندان کابل در صحبت به خبرگزاری دید، می‌گوید که پیامدهای حمله روسیه بر اوکراین بیشترین آسیب را به افغانستان وارد خواهد کرد. اولین تاثیر آن نادیده گرفتن شدن افغانستان از سوی سازمان ملل متحد است که با این وضعیت بحرانی ریسک بسیار بلندی است.
وی همچنان می‌گوید که طا-لبان با استفاده از فرصت پیش آمده در پی عملی کردن پلان‌های شان در کشور هستند زیرا اکثریت رسانه‌های داخلی و خارجی به موضوع اوکراین می‌پردازند.
در چند روز اخیر طا-لبان عملیاتی را در کابل و چند ولایت دیگر کشور به راه‌انداخته است که خود آن را عملیات تصفیوی عنوان کرده، اما شهروندان نقض صریح حقوق شهروندی می‌دانند.
رحمت‌الله سخاورز یکی دیگر از شهروندان کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که جنگ پدیده شوم و ویرانگر است و تبعات بسیار مخرب و منفی بر جهان به جا می‌گذارد و کشورهایی چون افغانستان بیشتر از این تبعات جنگ متاثر خواهد شد.
آقای سخاورز افزود که جنگ افزون بر اینکه به دو طرف درگیر آسیب می‌زند به کشورهای منطقه و جهان نیز آسیب‌های جبران ناپذیر وارد می‌کند.
وی افزود که با شروع جنگ روسیه با اوکراین قیمت مواد وارداتی مثل گاز و تیل در بازارهای افغانستان افزایش یافته است که اگر این روند ادامه یابد ممکن بیشتر هم شود.
در حالی که امارت اسلامی افغانستان موضع‌اش را اعلام کرده و بی‌طرفی اختیار کرده است با آن هم افغانستان که در خلای یک دولت همه شمول قرار دارد از تاثیرات منفی این جنگ در امان نخواهد بود.
آقای سخاورز افزود که یکی از پیامدهای منفی دیگر جنگ بر بحران مهاجرت است که صدها هزار شهروند اوکراینی مجبور شدند که کشور شان را ترک کنند و این بحران می‌تواند در کل جهان چالش ساز شود.
علی‌سینا قاسمی یکی دیگر از باشندگان کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که یکی از پیامدهای جنگ روسیه با اوکراین بر افغانستان این خواهد بود که کابل از محراق توجه سازمان ملل و کشورهای دیگر خارج شود.
قاسمی همچنان گفت که موضع بی‌طرفی افغانستان در شرایط کنونی می‌تواند به نفع کشور تمام شود ولی پیامدهای این جنگ در دراز مدت برای افغانستان سنگین خواهد بود.
اکنون که اروپا با موج بزرگی از آوارگان اوکراینی مواجه شده، این پرسش مطرح می‌شود که سرنوشت پناهجویان گیرمانده در اردوگاه‌های کشورهای خارجی که بیشتر چشم امید برای رسیدن به غرب دوخته‌اند، چه خواهد شد؟
با این حال، اثرات جنگ روسیه در اوکراین افغانستان را نیز متاثر خواهد ساخت، همانگونه که روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی کل کره زمین را دیگرگون خواهد کرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا