آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سایه صلح بالای انتخابات ریاست جمهوری

انتظار می‏کشیم که در لویه جرگه صلح روی چه مواردی بحث می‏شود و چه نتایجی در پی خواهد داشت. برخی منابع گزارش می‏کنند که در لویه جرگه صلح که قرار است در پایان ماه حوت برگزار شود، روی مسئله تداوم حکومت تا امضای معاهده صلح رایزنی می‏شود.

شرایط طی چند روز گذشته طوری رقم خورده است که نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده اندکی بد‏بین شویم. حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور هم در بحث صلح مشغول است و هم در بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری.
قانون انتخابات از جانب ریاست جمهوری تعدیل شد. سخنگویان ریاست جمهوری اعلام کرده است که حکومت برای برگزاری یک انتخابات شفاف آمادگی می‏گیرد. این در حالی است که پرونده انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان سرنوشت نامعلومی دارد.
ظرف چند ماه گذشته تقویم انتخابات ریاست جمهوری بار‏ها تغییر کرده است. در آخرین مورد از۳۱ حمل به ۲۹ سرطان تغییر یافت. اما حالا دیده می‏شود که روند گفت‏وگوهای صلح سخت روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سایه انداخته است. هر چند رهبری حکومت می‏گوید که موضوع انتخابات از موضوع صلح جدا است، ولی دیده می‏شود که اولویت اساسی روند صلح است تا انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان.
پس از برگزاری نشست مسکو، حکومت اعلام کرده است که در پایان ماه حوت لویه جرگه صلح را برگزار می‏کند. در این جرگه قرار است تمام اقشار کشور شرکت کند و در مورد چگونگی گفت‏وگو با طالبان و روند صلح رای‏زنی نمایند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و از شرکت کنند‏گان نشست مسکو از برگزاری لویه جرگه استقبال کرده است و به تازگی در صحبت با بی بی سی، گفته که وی مخالف شکل‌گیری اداره موقت در افغانستان است. کرزی بر خلاف دیگر شرکت کنندگان اجلاس مسکو، هیچ حرف در مورد ایجاد اداره موقت نزد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در گفت‏وگو با بی بی سی گفته است پیشرفت اساسی در مذاکرات صلح ظرف یک سال ممکن است.
این در حالی است که رییس جمهور غنی در نشست ژنو پلان صلح حکومت را اعلام کرد و گفت برای رسیدن به صلح به پنج سال زمان نیاز است.
با تمام این‏ها، گزارش‌هایی وجود دارد که گویا انتخابات ریاست جمهوری به تعویق خواهد افتاد. به نظر می‏رسد عمر حکومت کنونی تا امضای معاهده صلح با طالبان تداوم خواهد یافت.
ایالات متحده امریکا یکی از طرف‏های جنگ افغانستان برای رسیدن به معاهده صلح با گروه طالبان بیشتر از حکومت افغانستان و طالبان عجله دارد. از این عجله بر می‏آید که بلی انتخابات ریاست جمهوری مکمن با تاخیر برگزار شود.
دپیلمات‏های ارشد امریکا چند دور با نمایند‏گان طالبان در دوحه پایتخت قطر مذاکره کردند و قرار است دور دیگر این مذاکرات به زودی آغاز شود. زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت امور خارجه امریکا در پروسه صلح در واشنگتن گفته است که انتظار داریم پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با طالبان به توافق برسیم.
در چند ماه گذشته مسئله ایجاد حکومت موقت نیز در سیاست افغانستان مطرح شده است. شماری از سیاسیون کشور به شمول عطا محمد نور و محمد محقق از چهره‏هایی اند که خواهان ایجاد حکومت موقت هستند. چیزی که حکومت آن را رد می‏کند.
این طور که معلوم است شکل‌گیری اداره موقت یک طرح خام است و ضمانت اجرایی ندارد. دپیلمات‏های امریکا تاکنون در مورد اداره موقت چیزی نگفته‏اند. گروه طالبان هم در هیچ دور از مذاکرات شان در مورد حکومت موقت چیزی نگفته‏اند.
با این وجود، انتظار می‏کشیم که در لویه جرگه صلح روی چه مواردی بحث می‏شود و چه نتایجی در پی خواهد داشت. برخی منابع گزارش می‏کنند که در لویه جرگه صلح که قرار است در پایان ماه حوت برگزار شود، روی مسئله تداوم حکومت تا امضای معاهده صلح رایزنی می‏شود.
انتظار داریم با برگزاری لویه جرگه صلح، حکومت افغانستان در روند صلح حضور فعال داشته باشد و در روند‏ گفت‏وگوهای صلح غایب نباشد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا