آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سایه کشمکش‏‌های سیاسی بر انتخابات‏

کشمکش‌های سیاسی دقیقاً کار کمیسیون‌های انتخاباتی را آسیب زده است. با آنکه ۹۰ روز تا برگزاری انتخابات فاصله داریم اما، برنامه‌های عملیاتی کمیسیون انتخابات به کندی پیش می‌رود و کمشینران ولایتی کمیسیون انتخابات هنوز استخدام نشده‌اند

کشمکش‌های سیاسی بر سر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان سخت سایه انداخته است. اگر این کشمکش‌ها همچنان دوام یابد، احتمال می‌رود انتخابات در گام نخست با تاخیر برگزار شود. نهادهای ناظر بر انتخابات به تازگی با ابراز نگرانی گفتند ممکن انتخابات ریاست جمهوری به علت ابعاد سیاسی و تخنیکی در زمان مشخص شده برگزار نشود. بربنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات در ششم میزان برگزار شود.
نهادهای ناظر بر انتخابات گفتند که بودجه انتخابات هنوز تامین نشده و کارهای عملیاتی کمیسیون انتخابات به کندی پیش می‌رود.
واقعیت تلخ این است که تقابل نامزدان انتخابات با ارگ بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ضربه زده است. از اعتراض نامزدان بر می‌آید که با حضور محمد اشرف غنی در ارگ، آنان انتخابات را تحریم می‌کنند. شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در تازه ترین مورد اعلام کرد که با حکومت غیر مشروع انتخابات مشروع نمی تواند برگزار شود.
به طور عمده چند اعتراض بر آقای غنی و کمیسیون انتخابات وارد است. روایت نامزدان این است که غنی از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌نماید و در حوزه کاری نهادهای انتخاباتی مداخله می‌کند. در هفته گذشته یکی اعضای بلند پایه کمیسیون انتخابات فاش کرد که آقای غنی و حلقه نزدیک به وی در امور کار کمیسیون دخالت می‌کند.
اعتراض دیگر این است که کمیسیون انتخابات استقلال عمل ندارد. اعتراضی که در انتخابات پارلمانی نیز وجود نداشت. متاسفانه دیده می‌شود کمیسیون انتخابات از رسوایی انتخابات پارلمانی درس عبرت نگرفته است.
داکتر عبدالله نامزد دسته انتخاباتی« ثبات و همگرایی» از عملکرد کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفته ممکن رسوایی انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست جمهوری تکرار شود.
کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، گفته پارلمان جدید با مداخله و بدون اراده مردم شکل گرفته است و از جانب دیگر اذعان داشته مردم به کار کمیسیون های انتخاباتی اعتماد ندارند.
بدبینی‌ها به کار کمیسیون انتخابات و کشمکش های سیاسی بر انتخابات ریاست جمهوری سایه انداخته و اگر حل و فصل نشود، پیش آمد سه اتفاق محتمل است.
۱-تاخیر در برگزاری انتخابات
۲-تحریم انتخابات از سوی نامزدان
۳-جنجالی شدن نتایج انتخابات
سازمان ملل متحد هشدار داده که افغانستان ظرفیت بحران پسا انتخابات را ندارد. همگان به یاد دارند که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ جنجالی شد و پس از آن انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان.
کشمکش‌های سیاسی دقیقاً کار کمیسیون‌های انتخاباتی را آسیب زده است. با آنکه ۹۰ روز تا برگزاری انتخابات فاصله داریم اما، برنامه‌های عملیاتی کمیسیون انتخابات به کندی پیش می‌رود. کمشینران ولایتی کمیسیون انتخابات هنوز استخدام نشده‌اند. به استدلال نویسنده کمیسیون انتخابات با استقلالیت عمل شان اندکی می‌تواند از بدبینی ها و کشمکش های سیاسی را مهار کند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا