آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

همایش در مسیر طیبه؛

ستانکزی: ما از مواضع خود یک قدم هم عقب نشینی نمی‌کنیم/ فاضل: کنفرانس بن عامل نفاق در کشورمان بود

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
خبرگزاری دید: در همایش مسیر طیبه که از سوی مجمع علمای و متنفذین شیعه افغانستان در حمایت از «امارت اسلامی» برگزار شده بود، سخنرانان بر ضرورت حفظ وحدت شیعه و سنی، تلاش برای بازسازی کشور و حفظ استقلال آن تاکید کردند.

عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت امورخارجه طا-لبان از امریکا خواست که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند و بگذارد که مردم افغانستان برای آینده شان تصمیم بگیرند.
آقای ستانکزی افزود، نیروهای امریکایی بعد از شکست سنگینی که متقبل شدند با استفاده از تاریکی شب فرار کردند، آنها از ما خواسته بودند که زمان خروج شان را تمدید کنند که سران «امارت اسلامی» آنرا رد کرد.
وی همچنان گفت که امریکا و برخی کشورهای دیگر در افغانستان جنگ اقتصادی را راه اندازی کرده و می‌خواهد از این طریق شکست شان را جبران کنند.
معین سیاسی وزارت خارجه «امارت اسلامی» در ادامه گفت که امروز یک صفحه جدید در تاریخ افغانستان باز شده است. ما باید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم و تمام ملت دست به دست هم داده برای آبادی کشور و حفظ نظام اسلامی کار کنیم.
آقای ستانکزی کمک‌های بشر دوستانه کشورهای غربی را ناکافی خواند و گفت که این مواد که زیر نام کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان فرستاده می‌شود یک درصد از مشکلات کشور را حل نمی‌کند.

معین سیاسی وزارت خارجه طا-لبان افزود که ما به روابط دیپلماتیک با جهان ضرورت داریم ولی کشورهای جهان برای ما شرط می‌گذارد و جواب ما به آنها این است که امارت اسلامی در بدل شریعت و جهاد با هیچ کسی معامله نخواهد کرد و از موضع مان عقب نشینی نمی‌کنیم.
وی در خصوص حق تحصیل و کار برای زنان گفت: ما در چارچوب شریعت اسلامی به زنان حق کار و تحصیل را می‌دهیم ولی مشکلاتی تخنیکی باعث مسدود شدن مکاتب و دانشگاه‌ها شده است که ما تلاش داریم آن را به روی زنان باز کنیم.
او افزود که ما نمی‌توانیم بر خلاف شریعت اسلامی قانون و مقررات تحصیلی کشورهای غربی را در افغانستان پیاده کنیم ما در چارچوب شریعت و عرف و عنعنات افغانی به زنان حقوق شان را می‌دهیم.
در همین حال، سید حسن فاضل‌ رییس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان گفت: ملت مسلمان افغانستان با هم متحد و مشترک هست، اهداف ملت مسلمان افغانستان مشترک است، سرزمین شان مشترک است و زمانی که این چنین اشتراکات داریم ما ملت مسلمه هستیم و ما در کنار همدیگر می‌توانیم با همدیگر کار کنیم.
آقای فاضل همچنان افزود، حقارتی که در چند دهه اخیر که بر مردم افغانستان تحمیل شد تنها راه از بین بردن این حقارت همدلی و همسویی ملت افغانستان است. وی افزود که کنفرانس که در ظاهر به نفع افغانستان بود اما در حقیقت بزرهای نفاق در بین ملت افغانستان در کنفرانس بن کاشته شد که افغانستان را یک بار دیگر به گروه‌های مختلف تقسیم کرد.

رییس مجمع علما و متنفذین اهل تشیع افغانستان همچنان گفت که در بیست سال گذشته که حاصل کنفرانس «بن»بود کشورهای غربی افغانستان را پارچه پارچه و و ملت را بدبخت کردند و مفاهیم را تحت نام حقوق اقلیت قومی که جز بدبختی نبود برای مردم ارایه کردند. امروز فرصت رهایی از این دام برای ملت افغانستان فراهم شده است. راه نجات ملت افغانستان پیروی از دستورات اسلامی است.
وی افزود که مجاهدینی که شبانه روزی تلاش کردند و ملت را از دست فتنه‌های کشورهای غربی نجات دادند زمینه را برای تامین عدالت اجتماعی فراهم می‌کنند.
آقای فاضل از جامعه تشیع افغانستان خواست که با مجاهدین امارت اسلامی نزدیک شوند و زمینه تعامل با امارت اسلامی را فراهم سازند.
وی افزود که بعد از چندین دهه به یک امنیت سرتاسری در افغانستان دست یافتیم و باید قدر این امنیت را بدانیم مردم افغانستان در طول چندین دهه معنی امنیت را نمی‌فهمید. او افزود که عوامل ناامنی در دو دهه گذشته همان دولت گذشته بود که تروریستان را با موترهای شان منتقل می‌کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا