آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

تاخت و تاز بی‌سابقه عبدالله به غنی

در چند روز گذشته صلاح‌الدین ربانی، داکتر عبدالله و محمد کریم خلیلی دیدار‌های پی‌هم با آقای محقق داشته‌اند. با این وجود اگر عبدالله به دنبال ضربه زدن به تیم انتخاباتی دولت ساز باشد، اکنون شرایط به گونه ایده‌آل وجود دارد.

آرشیف

پنج سال کار حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله به پایان رسید و اکنون در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم. در حال حاضر در عدم تحرکات تیم انتخاباتی« صلح و اعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر، تکت‌های انتخاباتی« دولت ساز» و « ثبات و همگرایی» به نامزدی آقای غنی و داکتر عبدالله به عنوان دو تیم رقیب در پیکار‌های انتخاباتی برای جلب حمایت مردم باهم سخت رقابت می‌کنند. در این پنج سال آقای غنی متهم به انحصار گرایی قدرت، برخورد‌های قومی با مسایل مهم ملی، تک‌روی و… بوده است. برعکس آقای غنی، داکتر عبدالله متهم به ناتوانی سیاسی و ضعف سیاسی بود. متحدان سیاسی و انتخاباتی داکتر عبدالله، در این دوره از حکومت‌داری، از ریاست اجرایی انتقاد کردند که نمی‌تواند در کنار نهاد ریاست جمهوری از مردم افغانستان و متحدان انتخاباتی‌اش به خوبی نمایند‌گی کند. عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و اعضای شورای رهبری این حزب که در سه دور انتخابات ریاست جمهوری از عبدالله حمایت کردند، اندکی بعد از شروع کار حکومت وحدت ملی به انتقاد از عبدالله پرداختند. آقای عبدالله در این سه دوره از انتخابات، نامزد جمعیت اسلامی و متحد آن بود. آنچه در این پنج سال واقع شد و وضعیت آشفته جاری، به شدت آقای غنی را ضربه زده است. آقای غنی که تقلا دارد برای بار دیگر به قدرت برسد و پیروز انتخابات باشد، در افکار عمومی کشور به شدت« زده» شده است. مردم افغانستان که صاحبان اصلی پروسه انتخابات هستند، حالا در آستانه انتخابات آتی هیچ گونه اعتمادی به او ندارند. بحران عدم اعتماد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را به شدت تهدید می‌کند. امروز سه‌شنبه( ۲۹ اسد) داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت و نامزد تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به گونه بی‌سابقه بالای آقای غنی تاخت. این در حالی است که عبدالله کل کار عمر حکومت وحدت ملی را در برابر انحصار گرایی و تمامیت خواهی‌های آقای غنی سکوت کرد و خاموشی اختیار نمود. عبدالله در تازه‌ترین همایش انتخاباتی‌اش که در تالار لویه جرگه برگزار شد، گفت اگر در برابر انحصارگرایی و تمامیت‌خواهی‌های آقای غنی، سکوت نمی‌کردم و به همان راهی می‌رفتم که او رفت، اکنون خبری از حکومت نبود.
داکتر عبدالله در این همایش انتخاباتی آقای غنی را متهم به دروغ گویی، تظاهر، قوم گرایی و…کرد. رییس اجرایی حکومت از برنامه‌ها وشعار‌های انتخاباتی تیم دولت ساز انتقاد کرد و گفت آنچه از آدرس آقای غنی مطرح می‌شود هیچ کدام زمینه اجرایی ندارد. یکی از شعار‌های انتخاباتی تیم دولت ساز، حساب‌دهی و پاسخگویی به مردم ‌باشد. عبدالله به طور نمونه گفت که آقای غنی در ارتباط به رهایی خلیل‌الله فیروزی و رهایی نظام‌الدین قیصاری پاسخ دهد. پس از رهایی خلیل‌الله فیروزی از زندان، رحمت‌الله نبیل نامزد تکت انتخاباتی« امنیت و عدالت» اعلامیه‌ای صادر کرد و گفت که آقای فیروزی با پرداخت ۳۰ میلیون دالر امریکایی به آقای غنی از زندان رها شده است.
در ایام مبارزات انتخاباتی معمول است که نامزدان رقبای خود را به ناکار‌ایی و ناکامی متهم می‌کنند اما، چرا آقای عبدالله به‌گونه بی‌سابقه بالای آقای غنی تاخت؟
حمله اخیر در غرب کابل که متاسفانه صد‌ها تن از افراد ملکی به شمول زنان و کودکان تکه تکه شدند، آقای غنی را به شدت در افکار عمومی کشور و نزد مخالفان سیاسی‌اش بیشتر از هر زمان دیگر زیر سوال برد. این حمله خونین درست در زمانی انجام شد که فردای همان روز قرار بود، آقای غنی از صدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان به گونه پررنگ و با شکوه تجلیل نماید. پس از حمله موجی از انتقاد‌های تند به رهبری حکومت حواله شد. کابل در حالی به سوگ فرورفت که رییس جمهور غنی می‌خواست بیشترین استفاده کمپینی را از جشن استقلال کشور ببرد.
عامل دیگری که کمک کرده است داکتر عبدالله روحیه بیشتری داشته باشد، به تعویق رفتن جشن صدمین سالروز استقلال کشور بود. تجلیل از روز ( ۲۸ اسد) از خطوط «سرخ» آقای غنی محسوب می‌شد.
عامل دیگر بروز اختلافات درونی و به تعویق رفتن پیکار‌های تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری آقای اتمر است. گزارش‌هایی وجود دارد که ممکن است حاجی محمد محقق معاون دوم تیم صلح و اعتدال و شمار دیگر از اعضای این تکت به اردوی انتخاباتی عبدالله وصل شوند. در چند روز گذشته صلاح‌الدین ربانی، داکتر عبدالله و محمد کریم خلیلی دیدار‌های پی‌هم با آقای محقق داشته‌اند. با این وجود اگر عبدالله به دنبال ضربه زدن به تیم انتخاباتی دولت ساز باشد، اکنون شرایط به گونه ایده‌آل وجود دارد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا