آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانسیاست

سخنگوی طا-لبان: متعهد به آزادی رسانه‌ها هستیم

خبرگزاری دید: سخنگو و معین امور نشرات وزارت اطلاعات فرهنگ طا-لبان در واکنش به گزارش فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران درباره‌ رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان گفته است که این طا-لبان متعهد به آزادی رسانه‌ها است.

ذبیح‌الله مجاهد صبح امروز شنبه (۱۶ دلو) در توییتی نوشته است که رسانه‌ها هم مکلف هستند که «بی‌طرف و به ارزش‌های دینی و ملی متعهد باشند».
سخنگوی طا-لبان افزوده است: «ما تلاش داریم که موانع در برابر رسانه‌ها را دور نماییم، از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم که به قانون رسانه‌ها عمل نمایند».
او همچنین گفته است که طا-لبان «راپورها و ‌تشویش‌ها» درباره‌ وضعیت رسانه‌ها را بررسی می‌کنند.
به تازگی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران اعلام کرده است که از اواسط ماه آگست سال گذشته تا کنون ۴۰ خبرنگار از سوی طا-لبان به ‌طور موقت بازداشت شده‌اند. این فدراسیون از طالبان خواسته است که به «توهین رسانه‌های افغانستان» پایان دهند.
در اعلامیه‌ فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران که دیروز جمعه (۱۵ دلو) منتشر شده، با استناد به آمار گزارش اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان (ANJU) گفته شده است که در مدت زمان یادشده فعالیت ۳۱۸ رسانه متوقف شده است.
طبق اعلامیه، اتحادیه ملی خبرنگاران گفته است که از مجموع ۵۰۹۶ خبرنگاری که پیش از آمدن طا-لبان کار می‌کردند، در حال حاضر تنها دوهزار و ۳۳۴ نفر کار می‌کنند.
طبق نظرسنجی اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان، در حال حاضر تنها ۲۴۳ زن در رسانه‌های افغانستان کار می‌کنند و ۷۲ درصد از کسانی که شغل‌شان را از دست داده‌اند، زنان خبرنگار هستند.
اما فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران آمار متفاوتی ارایه کرده و گفته است که براساس نظرسنجی‌های این فدراسیون، ۲۵۷ رسانه تعطیل شده و شش‌هزار و ۴۰۰ خبرنگار کارشان را از دست داده‌اند.
با این حال، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفته است که افزایش حملات، بازداشت و کشتار کارمندان رسانه‌ها در افغانستان، بی‌اعتنایی طا-لبان به آزادی رسانه‌ها و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران را برجسته می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا