آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سرانجام ارگ عقب‌نشینی کرد

سرانجام دپیلماسی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای پروسه صلح افغانستان نتیجه داد و محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تن داد که در نشست قطر نمایندگان حکومت را بفرستد و برای شکل گیری یک تیم مذاکره کننده افغانستان شمول و فراگیر کار نماید.

به نظر می‏رسد که حکومت منبعد در روند گفت‏وگو‏های صلح با گروه طالبان شرکت می‏کند و دیگر حضور غایب نخواهد داشت. شورای رهبری مصاحله روز گذشته یک شنبه ۱۸ حمل در نخستین جلسه‏اش در ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده‏ است که حکومت افغانستان در نشست دوحه پایتخت قطر شرکت و با نمایندگان طالبان گفت‏وگو خواهد کرد.
پیش از این حکومت پیوسته روی مذاکرات حکومت‏محور با گروه طالبان پافشاری داشت و تاکید می‏کرد که در نشست قطر شرکت نخواهد کرد.
قرار است که در اواخر ماه جاری(حمل) نشست قطر برگزار شود. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و برخی از رهبران احزاب سیاسی علام کرده‏اند که در نشست دوحه حضور خواهند یافت.
آقای کرزی رییس جمهور پیشین به تاز‏گی گفته چه حکومت بخواهد و چه نخواهد او با شماری از چهره‏های سیاسی بیرون از حکومت به دوحه می‏رود و با نمایند‏گان گروه طالبان گفت‏وگو می‏کند.
حالا چنین به نظر می‏آید که فشار دپیلمات‌های ایالات متحده امریکا و احزاب سیاسی حکومت را ناگزیر را ساخته است که در نشست قطر شرکت نماید.
خواست امریکا هم این بوده است که حکومت در کنار احزاب سیاسی و نهاد‏های جامعه مدنی نمایند‏گانش را در نشست‏های چون قطر بفرستد.
شورای رهبری مصالحه تیم مذاکره کننده حکومت را معرفی کرده است که در این فهرست نام ۲۲ نماینده دیده می‏شود. در همین حال در هفته گذشته یک فهرست ۲۰۰ نفری از شرکت کنندگان نشست قطر در اختیار رسانه‏ها نیز قرار گرفته است که در آن فهرست، نام شماری از رهبران احزاب سیاسی به چشم می‏خورد.
عدم حضور نمایند‏گان حکومت در روند گفت‏وگوهای صلح بیشتر از این توجیهی نداشت. نمایند‏گان طالبان پنچ دور با دپیلمات‌های امریکا در قطر برای رسیدن به توافق گفت‏وگو کردند. در تمام این دوره‌ها حکومت افغانستان حضور نداشت.
تا این‏که سرانجام دپیلماسی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای پروسه صلح افغانستان نتیجه داد و محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تن داد که در نشست قطر نمایندگان حکومت را بفرستد و برای شکل گیری یک تیم مذاکره کننده افغانستان شمول و فراگیر کار نماید.
به شمول امریکا، روسیه از کشور‏هایی به شمار می‌رود که خواهان حضور حکومت در روند گفت‏وگوهای صلح بود. در نشست دو روزه مسکو که در اوج مخالفت ریاست جمهوری برگزار شد، دپیلمات‌های روسی خیلی تلاش کردند که در کنار احزاب سیاسی نمایندگان حکومت نیز شرکت نمایند که چنین نشد.
هماهنگی میان حکومت افغانستان و امریکا در روند گفت‏وگوهای صلح بدون شک نتیجه بخش خواهد بود. حضور فعال حکومت در پروسه صلح می‏تواند کابل را برای رسیدن به صلح کمک نماید.
روند گفت‏وگوهای صلح با طالبان به مراحل نهایت حساس خود رسیده است. در پنجمین دور از این گفت‏وگو‏ها نمایند‏گان طالبان با دپیلمات‌های امریکا روی خروج نیرو‏های خارجی از کشور بحث کردند.
عدم حضور حکومت در این پروسه موجب بد‏بینی خواهد شد. اگر حکومت در این گفت‏وگوها غایب باشد این باور بیشتر تقویت می‏یابد که پشت پرده تصمیم‏ گرفته خواهد شد.
حال با موافقت حکومت برای شرکت در نشست قطر می‏تواند یک تیم مذاکره کننده افغانستان شمول و فراگیر معرفی شود و با نمایند‏گان طالبان رای‏زنی نماید.
حتی در کنار تیم مذاکره کننده حکومت، احزاب سیاسی هم می‏تواند در هماهنگی با این تیم به نشست قطر شرکت نمایند. کشیدگی میان حکومت و احزاب سیاسی در روند صلح طالبان را بیشتر تقویت خواهد کرد.
با این وجود، انتظار داریم که حکومت یک تیم مذاکره کننده قوی و فراگیر را شکل دهد و با آجندای بسیار مشخص راهی نشست قطر بسازد.
در نهم ماه ثور قرار است که لویه جرگه مشورتی صلح نیز برگزار شود. آنچه در اختیار خبرگزاری دید، قرار گرفته نشان می‏دهد که آجندای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، تعریف صلح و تعیین چارچوب گفت‏وگو با طالبان است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا