آخرین اخبارتحلیلترجمهجهانحقوق بشرزنان

سرمایه‌گذاری روی زنان و دختران مطمین‌ترین مسیر برای دستیابی به توسعه پایدار است

حقوق زنان تجملات نیست که صبر کنیم تا نخست بحران آب و هوا و فقر را حل سازیم و جهانی بهتر بسازیم و بعد به آن رسیدگی کنیم

Women walk along on the street in Kabul, Afghanistan, last week. The country faces many changes next year, including a presidential election and the withdrawal of U.S. combat forces. There are also concerns that advances made by women over the past decade could be in jeopardy.

در سراسر جهان، پیشرفت در زمینه حقوق زنان مقابل چشمان مان محو می‌شود. آخرین پیش‌بینی تخمین می‌زند که با روند کنونی، ۳۰۰ سال دیگر طول می‌کشد تا به برابری کامل جنسیتی دست یافت. بحران‌های شدید امروزی، از جنگ در اوکراین گرفته تا وضعیت اضطراری اقلیمی، در درجه اول بدترین تأثیر را بر زنان و دختران می‌گذارد. به عنوان بخشی از فشار جهان علیه دموکراسی، حقوق زنان بر جسم و استقلالیت در زندگی شان زیر سئوال رفته و انکار می‌شود.

دو نوع آمار ناکامی ما را روشن می‌کند: هر ۱۰ دقیقه یک زن یا دختر توسط یکی از اعضای خانواده یا شریک محرم‌اش به قتل می‌رسد. هر دو دقیقه، یک زن در دوران بارداری یا زایمان جان خود را از دست می‌دهد. بیشتر این مرگ‌ها قابل پیشگیری است.

ما باید این روندهای وحشتناک را مقلوب سازیم و از زندگی و حقوق زنان و دختران دفاع کنیم. این یکی از اولویت‌های اصلی من و محور اصلی کار سازمان ملل متحد در سراسر جهان است.

از سودان جنوبی تا میانمار، ما از زنان و دختران بحران‌زده پشتیبانی می‌کنیم و مطمین می‌شویم که صدای آن‌ها در فرآیندهای صلح شنیده می‌شود. آمنه محمد معاون دبیرکل به تازگی با ارسال پیامی به افغانستان سفر کرد: زنان و دختران حقوق بشری بنیادی دارند و ما هرگز از مبارزه به خاطر آن‌ها دست نخواهیم کشید. امسال، روز جهانی زن که در ۸ مارچ جشن گرفته شد، بر کاهش شکاف‌های جنسیتی در عرصه‌های علم، فناوری و نوآوری تمرکز دارد. در سطح جهانی، مردان ۲۱ درصد بیشتر از زنان آنلاین هستند و در کشورهای کم‌ درآمد، این رقم بیش از ۵۰ درصد است. 

اما حتی ثروتمندترین کشورها نیز به دلیل کلیشه‌های مبتنی بر جنسیت و سوگیری‌های تاریخی آسیب می‌بینند. در صنعت فناوری، تعداد مردان دو به یک از زنان بیشتر است. در هوش مصنوعی، پنج به یک است.

داده‌های بزرگ، طلای جدید و پایه و اساس تصمیمات سیاسی و تجاری امروز است. اما این امر اغلب تفاوت‌های جنسیتی را نادیده می‌گیرد یا به طور کلی چشمان خود را بر روی زنان می‌بندد.

همه ما باید نگران محصولات و خدماتی باشیم که از همان ابتدا به نابرابری جنسیتی دامن می‌زنند و مردسالاری و زن‌ستیزی را دیجیتالی می‌سازد.

دره‌های سیلیکون(اشاره به سیلیکون ولی در کالیفرنیای امریکا که در آن شرکت‌هایی چون گوگل و توییتر و فیسبوک مستقر هستند) این جهان نباید به دره‌های مرگ برای حقوق زنان تبدیل شود.

تصمیمات صحی بر اساس داده‌های جسم مردان، نه تنها می‌تواند به زنان آسیب برساند، بلکه می‌تواند مهلک باشد. تبعیض علیه زنان در علم و فناوری نتیجه قرن‌ها مردسالاری، تبعیض و کلیشه‌های مخرب است.

زنان از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۳ درصد از برندگان جایزه نوبل را در مقوله‌های علمی تشکیل می‌دهند. و زنان آنلاین – از جمله دانشمندان و روزنامه‌نگاران – اغلب هدف سخنان تنفرآمیز جنسیتی و سوء‌استفاده قرار می‌گیرند که برای خاموش ساختن و شرمساری آن‌ها طراحی شده است.

اما خاموش نخواهند شد. زنان و دختران در همه جا خواستار حقوق شان هستند و سخنان آن‌ها در سراسر جهان طنین‌انداز می‌شود.

ما در چندین جبهه نیاز به اقدام داریم تا مطمین شویم که زنان و دختران می‌توانند از طریق علم و فناوری سهم کامل خود را در دانش جهان داشته باشند. ما باید موانع را از بین ببریم؛ از داده‌های تبعیض‌آمیز گرفته تا کلیشه‌هایی که دختران را از مطالعه موضوعات علمی در سنین پایین دور می‌کند. تصمیم‌گیرندگان از هر نوع آن در صورت لزوم باید مشارکت و رهبری زنان را در علم و فناوری از طریق سهمیه بندی گسترش دهند.

ما به اقدامی برای ایجاد محیط دیجیتالی امن برای زنان نیاز داریم و همچنین باید عاملان سوء‌استفاده‌های آنلاین و پلتفرم‌های دیجیتالی که آن‌ها را به این امر قادر می‌سازند، پاسخگو قرار دهیم.

سازمان ملل متحد با دولت‌ها، جامعه مدنی، بخش خصوصی و سایرین بر روی یک رویکرد با هدف کاهش آسیب و افزایش مسئولیت‌پذیری در سیستم عامل‌های دیجیتال و در عین حال دفاع از آزادی بیان کار می‌کند.

حقوق زنان تجملات نیست که صبر کنیم تا نخست بحران آب و هوا و فقر را حل سازیم و جهانی بهتر بسازیم و بعد به آن رسیدگی کنیم.

سرمایه‌گذاری روی زنان و دختران مطمین‌ترین مسیر برای اعتلای مردم، جوامع و کشورها و دستیابی به آجندای ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار است. بیایید با هم در همه جا برای جهان فراگیرتر، عادلانه‌تر و مرفه‌تر برای زنان و دختران، مردان و پسران تلاش کنیم.

نویسنده

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا