آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سرنوشت نامعلوم انتخابات پارلمانی

باید گفت وضعیت دشوار و غیر قابل پیش‏بینی است. میزان اعتراضات در ارتباط به عملکرد کمیسیون‏ها گسترده است. اگر در مورد نتایج نهایی و پرونده این انتخابات بدون دقت تصمیم گرفته شود، شک نکنید که موجب تنش‏های گسترده خواهد شد.

در ۱۸ سال اخیر به رسوایی انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان در افغانستان انتخابات نداشتیم و تجربه نشده است. دست کم چهار ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی گذشته است ولی هنوز از اعلام نتایج نهایی این انتخابات خبری نیست.
قضیه زمانی پیچیده شد که تمام رؤسا و کمیشنران کمیسیون‏های انتخاباتی از جانب ریاست جمهوری عزل و افزون بر این دادستانی کل کشور اعلام کرد که کمیشنران کمیسیون‏های انتخاباتی حق سفر به بیرون از کشور را ندارند و ممنوع‏الخروج هستند.
به تازگی سخنگوی دادستانی کشور اعلام کرده است که هیئت شکل گرفته است تا اتهامات وارده بر کمیشنران و رؤسای نهاد‏های انتخاباتی را بررسی کند.
ننایج نهایی شماری از ولایات اعلام شده است و هنوز از سرنوشت ۱۵ ولایت دیگر خبری نیست. نامزدان معترض‏، احزاب سیاسی و افکار عمومی کشور می‏گویند که نتایج انتخابات باید باطل اعلام و انتخابات پارلمانی دوباره برگزار شود.
کمیسیون‏های انتخاباتی جدا از فساد مالی گسسترده، به فساد اخلاقی نیز متهم‌اند. این مورد می‏تواند مایه شرم‏ساری برای کمیسیون‏ها و کمیشنران انتخاباتی باشد.
کمیسیون‏هایی که در بیش از چهار ماه نمی‏توانند نتایج نهایی را با تفکیک آرای سیاه و سفید اعلام کنند، بدون شک مستحق عزل و محکمه شدن هستند.
اعتراضات گسترده در مورد چگونگی برگزاری انتخابات نشان می‏دهد که کمیسیون‏های انتخاباتی در آزمون انتخابات پارلمانی سخت ناکام بوده‏اند.
با آنکه کیمسیون‏های انتخاباتی مدعی است آرای سیاه و سفید را از هم تفکیک کرده‏اند ولی شوربختانه روشن نیست که نامزدان برنده و بازنده کدام‏ها هستند.
رسوایی در انتخابات مجلس نمایند‏گان موجب خلق بی‌اعتمادی در میان مردم شد؛ مردمی که با قبول خطرات جانی پای صندوق رای رفتند تا نمایند‏گان واقعی شان را راهی مجلس بسازند.
حال پرونده انتخابات مجلس نمایندگان آینده نامعلومی دارد. کمتر آدرسی می‏تواند در باره نتایج انتخابات پارلمانی به گونه قاطع سخن بگوید.
باید گفت وضعیت دشوار و غیر قابل پیش‏بینی است. میزان اعتراضات در ارتباط به عملکرد کمیسیون‏ها گسترده است. اگر در مورد نتایج نهایی و پرونده این انتخابات بدون دقت تصمیم گرفته شود، شک نکنید که موجب تنش‏های گسترده خواهد شد.
این روز‏ها دیده می‏شود که رهبری حکومت و احزاب سیاسی بیشتر درگیر پروسه صلح و رقابت‏های انتخاباتی ریاست جمهوری‌اند.
کمیشنران عزل و ممنوع‏الخررج شدند و به طور کلی بحث نتایج نهایی انتخابات پارلمانی به حاشیه رفته است.
با یک وضعیت این چنینی ضرورت است که نامزدان، حکومت، احزاب سیاسی، نهاد‏های ناظر بر انتخابات و جامعه مدنی زیر یک سقف جمع شوند در ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری و نتایج انتخابات پارلمانی رای‏زنی نمایند.
اگر پرونده انتخابات پارلمانی همچنان جدی گرفته نشود، عاقبت خوبی نخواهد داشت. مردم انتظار دارند که موضوع انتخابات پارلمانی یک طرفه شود تا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آماده‏گی بگیرند.
اساس دمکراسی در افغانستان، برگزاری انتخابات است. با این وجود هر قدر پروسه انتخابات به شکل سالم و شفاف اجرا شود، همان قدر می‏تواند دموکراسی را در افغانستان نهادینه بسازد.
تقلبات گسترده در انتخابات سبب می‏شود تا مردم نسبت به انتخابات بی باور شوند که شده‏اند.
با تمام این‏ها، انتظار داریم که اوضاع نا به سازمان انتخابات پارلمانی مدیریت شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا