آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادث

سرور دانش خواستار تشدید محدودیت روزگردی در پایتخت شد

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، در ششمین جلسه کمیته جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که قبل از ظهر امروز پنجشنبه(۱۴حمل) برگزار شد، خواستار تشدید محدودیت گشت و گذار در شهر کابل شده و بر تلاش بیشتر در راستای جلوگیری از گسترش کرونا تاکید کرد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، در ششمین جلسه کمیته جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که قبل از ظهر امروز پنجشنبه(۱۴حمل) برگزار شد، خواستار تشدید محدودیت گشت و گذار در شهر کابل شده و بر تلاش بیشتر در راستای جلوگیری از گسترش کرونا تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، ششمین جلسه کمیته مبارزه با ویروس کرونا، به بررسی گزارش وضعیت عمومی ولایات از جمله ولایت هرات ناشی از شیوع ویروس کرونا، بررسی پیشنهادات گروپ متخصصین، تطبیق قیود روزگردی در شهر کابل، بررسی مشکلات عبور و مرور موسسات صحی، امداد رسانی، مواد غذایی و فابریکات تولیدی در کابل، بررسی چالش‌ها و راه‌حل‌ها در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، چگونگی رسیدگی به وضعیت دانشجویان خارج از کشور و سایر موضوعات مرتبط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اختصاص داشت.
معاون دوم رییس جمهور مشخصاً در رابطه به محدودیت گشت‌وگذار در شهر کابل گفت که ادارات مسئول مکلف است که تدابیر سختگیرانه تری را اعمال کند و در غیر آن ممکن است که باشندگان شهر کابل از ناحیه شیوع این ویروس به خطر جدی مواجه شوند. وی همچنین گفت که مقامات محلی در ولایات نیز مکلف‌اند که تدابیر لازم را نسبت به وضع محدودیت گشت‌وگذار و متناسب به شرایط و اوضاع روی دست گیرند.
وی راجع به اقدامات حکومت افغانستان مبنی بر تخصیص وجوه مالی برای ولایات و مناطق مختلف کشور گفت که تاکنون مبلغ ۴۰۰ میلیون افغانی برای ولایت هرات، ۵۰۰ میلیون افغانی برای شهر کابل، برای هفت زون جغرافیایی هر زون ۵۰ میلون افغانی و برای هر ولایت مبلغ ۲۰ میلیون افغانی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تأمین نیازمندی‌های مناطق یاد شده اختصاص داده شده است.
معاون رییس جمهور گفت که برخی پروژه‌های عاجل برای اشتغال زایی در مرکز و برخی از ولایات نیز به زودی روی دست گرفته خواهد شد و قرار است در کابل برای ۴۰ هزار نفر شغل ایجاد گردد.
کمک به خانواده‌های فقیر
آقای دانش در رابطه به توزیع کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و افراد مستحق نیز گفت که برنامه‌هایی در این زمینه روی دست گرفته شده و قرار است به زودی ۱۰ تن گندم برای شماری از خانواده‌های بی بضاعت در شهر کابل توزیع گردد.
وی همچنین گفت که برای فراهم شدن کمک در زمینه های مختلف از طریق همکاران بین المللی افغانستان نیز تلاش ها جریان دارد و تا کنون ۱۵ و نیم میلیون دالر از جانب دولت آمریکا، ۱۰۰ میلیون دالر از سوی بانک جهانی، ۴۰ میلیون دالر از طرف بانک انکشاف آسیایی، همچنین کمک های غذایی و صحی توسط شماری از کشورهای همسایه به مردم افغانستان تعهد شده است.
استاد دانش گفت که امروز نخستین محموله کمک های صحی دولت چین به کابل رسید و در آینده نزدیک محموله های دیگری نیز توسط دولت آن کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان کمک خواهد شد.
به گفته معاون رییس جمهور کمک‌های دیگر توسط سکتور خصوصی و افراد خیّر نیز برای توزیع به افراد مستحق در ولایات مختلف کشور آماده شده است و مقامات محلی مکلف‌اند که این کمک‌ها و کمک‌های بین‌المللی را بر اساس یک میکانیزم روشن و به صورت شفاف به مصرف برسانند.
سپس معین وزارت صحت عامه راجع به وضعیت عمومی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا گزارش داد که بر اساس آن تا کنون ۲۳۹ تن به این ویروس مصاب شده، ۱۰ تن شفا یافته و ۴ تن دیگر نیز درگذشته اند.
معین وزارت صحت عامه با توجه به میزان شیوع ویروس کرونا درکشور، وقایه و رعایت موارد صحی توسط مردم را یکی از بهترین روش های جلوگیری از شیوع این ویروس خواند.
وزارت صحت عامه پیشنهاد نمود که همه والی‌های ولایات در رأس کمیته‌های ولایتی قرار داشته و به گونه روزمره گزارش کاری شان را به کمیته مرکزی ارائه نمایند و نیز پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از شیوع این ویروس، شهر هرات به صورت کامل قرنطین شده و روند توزیع کمک ها در هر ولایت به صورت خانه به خانه انجام شود.
کمیته ضمن استقبال از اجراأت و پیشنهادات وزارت صحت عامه به آن وزارت هدایت داد که راجع به تخصیص هزینه‌های مالی به همه‌ای ولایات از جمله ولایت کابل و هرات از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی کند.
در این جلسه، معاون والی ولایت کابل از تطبیق محدودیت گشت‌وگذار در شهر کابل گزارش داده گفت که از امروز ممنوعیت گشت و گذار در کابل بیشتر از پیش تشدید می‌گردد. وی راجع به ممنوعیت ورود مسافران از ولایات دیگر به شهر کابل و نحوه توزیع کمک‌ها به خانواده‌های بی‌بضاعت در شهر کابل نیز پیشنهاداتی را مطرح کرد.
در این جلسه فیصله شد که کمیته کابل در نحوه توزیع کمک ها به خانواده های بی بضاعت و مستحق صلاحیت دارد و نیز این کمیته مکلف است که در توزیع کمک ها روشی را در پیشگیرد که سبب تراکم جمعیت شیوع احتمالی ویروس دربین مردم نگردد.

همچنین رییس اداره هوانوردی ملکی راجع به منع پروازها از ولایت هرات به سایر ولایات گزارش داده گفت که ممنوعیت پرواز از هرات به سایر ولایات سر از امروز عملی شده است. وی در رابطه به انتقال مسافرین گیرمانده در دهلی نو و دبی نیز گفت که پروازها برای انتقال آنها به داخل کشور آماده شده و انتظار می‌رود که وزارت صحت عامه در چک و بررسی صحی مسافران که وارد کشور می‌شوند در میدان های هوایی همکاری جدی نماید.
در جلسه امروز کمیته پیشنهاد گروپ متخصصین مبنی بر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به جلسه ارائه شد. در این پیشنهاد به جلوگیری از تراکم جمعیت به هر بهانه حتی توزیع کمک‌ها، تشدید ممنوعیت گشت و گذار در شهرکابل، فراه، هرات و نیمروز، تهیه رهنمودهای لازم برای آن عده از اصنافی که فعالیت شان متوقف نشده است، توجه به آگاهی عامه، چگونگی انتقال نمونه‌های صحی به لابراتوارهای تشخیص کرونا و سایر موارد تاکید صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا