آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

سرور دانش: فساد اداری را ریشه کن می‌کنیم/ افغانستان جزو فاسدترین کشورهای جهان

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گود که حکومت افغانستان در امر مبارزه با فساد اراده جدی دارد ودر صدر اولویت‌های خویش آن را قرار داده است.
سرور دانش که به نمایندگی از دولت افغانستان و به دعوت رسمی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در کنفرانس بین‌المللی شفافیت، در پاریس اشتراک کرده است، گفت که دولت افغانستان در امر مبارزه با فساد اراده جدی و قاطع دارد و آن را در صدر اولویت‌های خویش قرار داده است.
معاون رییس جمهور که روز پیش در این کنفرانس سخن می‌گفت، اظهار داشت: حکومت وحدت ملی در دو سال اخیر در زمینه حکومت‌داری خوب و مبارزه با فساد، به خصوص در بخش مدیریت منابع مالی و عایداتی و ایجاد شفافیت، اصلاحات عدلی و قضایی، اصلاحات اداری و خدمات ملکی و مبارزه با فساد اداری گام‌های استوار برداشته است.
وی افزود که به منظور ایجاد شفافیت در قرادادهای دولتی و نظارت بر تدارکات و جلوگیری از فساد، اداره مستقلی به نام اداره تدارکات ملی تاسیس شده و کمیسیون عالی تدارکات ملی تحت ریاست رییس جمهور ایجاد گردیده که در جلسات آن در کنار مقامات حکومتی، نمایندگان جامعه بین‌المللی، نهادهای مدنی و نمایندگان پارلمان افغانستان نیز اشتراک می‌کنند.
آقای دانش ضمن اشاره به پروسه دقیق ثبت دارایی مقامات عالی‌رتبه دولتی، تشکیل شورای عالی حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری و تهیه استراتژی ملی مبارزه با فساد گفت: به منظور بررسی و تعقیب عدلی و قضایی قضایای خاص مربوط به اتهامات و جرایم فساد اداری، مرکز خاصی به نام «مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه فساد اداری» تاسیس شده که به عنوان یک مرکز مستقل، متهمان را مورد پیگرد قضایی قرار می دهد و در مدت یک سال گذشته صدها قضیه اتهام به فساد مقامات دولتی در این مرکز مورد رسیدگی قرار گرفته و یا هم اکنون تحت بررسی است.
وی هم چنین اجرایی شدن برنامه ملی اصلاحات عدلی و قضایی، تعدیل و تدوین ده‌ها مورد از قوانین دیگر به تدوین کود جزا و گشودن یک فصل در باره مبارزه با فساد در آن اشاره کرد و گفت که در این قانون تمام موارد فساد اداری که مندرج در میثاق ملل متحد علیه فساد اداری است و افغانستان هم به آن ملحق شده است، جرم انگاری شده و مجازات‌های لازم در قبال آن‌ها پیش بینی گردیده است.
وی ضمن برشمردن اقدامات دولت در زمینه مبارزه با فساد و اذعان به وجود مشکلات در این زمینه گفت: ما از سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) می‌خواهیم که حد اقل در دو عرصه تبادل تجربیات و کمک‌های تخنیکی و مشورتی در مورد مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در امور مالی و اداری و هم چنین در زمینه کمک‌های اقتصادی و جلب سرمایه گذاری‌ها و فراهم شدن زمینه رقابت آزاد و عادلانه در فعالیت‌های تجارتی و اقتصادی افغانستان را یاری رساند.
گفتنی است که آقای دانش در حالی از اراده جدی حکومت در راستای مبارزه با فساد اداری سخن می‌زند که اکنون نزدیک به ۵ سال از عمر حکومت وحدت ملی گذشته و در تازه‌ترین گزارش سازمان‌های جهانی مبارزه با فساد، این کشور در کنار مفسدترین کشورها ایستاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا