آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

سرور دانش معرفی قبایل یک تبار را به نام قوم مستقل عامل نفاق خواند

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در واکنش به درج قبایل یک تباره به عنوان اقوام مستقل از سوی اداره ملی احصاییه، می‌گوید که اقدامات عجولاننفه و فاقد پشتوانه علمی سبب نفاق در میان اقوام می‌شود.


به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش در اعلامیه‌ای که امروز شنبه(۲۳حوت) نشر شد، گفته است: «آن‌چه از طرف اداره ملی احصاییه و معلومات به عنوان لیست اقوام برای درج در تذکره الکترونیکی نشر شده، فاقد جنبه مسلکی و علمی است».
به گفته معاون دوم ریاست جمهوری، درست است که افغانستان کشور کثیرالقومی است و این تنوع از زیبایی‌های فرهنگی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود و هر قومی حق دارد که با هویت خود به رسمیت شناخته شود، اما درست نیست که شاخه‌ها و طوایف متعدد یک قوم و تبار، به عنوان اقوام مستقل و متعدد معرفی شوند.
دانش افزوده است که شناخت هویت‌های قومی کار مسلکی، علمی، تاریخی و فرهنگی را لازم دارد و نباید به سادگی و شتاب‌زده تصمیم گرفته شود.
معاون دوم ریاست جمهوری با اشاره به حکم رییس جمهور در سال ۱۳۹۶ گفته است که در این رابطه کمیسیونی توظیف شد، اما آن کمیسیون به نتیجه و تصمیم نهایی نرسید.
او توضیح داده است که در طول این مدت تنها در مورد قوم «سادات» تصمیم گرفته شد که با حکم رسمی رییس جمهور به عنوان هویت مستقل شناخته شود.
دانش در ادامه افزوده است که برای سایر موارد نیز باید یک تحقیق مستقل علمی و تاریخی صورت بگیرد و بر اساس آن تصمیم گرفته شود.
او هشدار داده است که تصمیم‌های عجولانه هم حکومت را مورد پرسش قرار می‌دهد و هم در میان مردم ما تفرقه و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.
معاون دوم ریاست جمهوری در پایان از اداره ملی احصاییه و معلومات خواسته است که به این مورد توجه کند و تصمیم خود را مورد بازنگری قرار دهد.
اداره ملی احصاییه و معلومات گفته است که براساس قرار قضایی شورای عالی دادگاه عالی، نام‌های اقوام جدید را ثبت سیستم شناس‌نامه الکترونیک کرده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا