آخرین اخبارافغانستانسیاست

سرپرست سفارت مصر به دیدار محمد محقق رفت

ولیدالشریف سرپرست سفارت مصر در کابل بعد از ظهر روز گذشته با استاد محمد محقق معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.



ولیدالشریف سرپرست سفارت مصر در کابل بعد از ظهر روز گذشته با استاد محمد محقق معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که در کاخ شورای وزیران برگزار گردید، پیرامون همکاری‌ها میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، استاد محقق معاون ریاست اجرایی، پیشینه روابط میان افغانستان و مصر را، نزدیک به یک قرن عنوان کرده گفت که این روابط از زمان شاه امان‌الله خان آغاز و تاکنون ادامه دارد وما طرف‌دار استحكام و گسترش اين روابط درعرصه‌هاى مختلف هستيم.
معاون ریاست اجرایی گفت: مصر در جهان اسلام یکی از وزنه‌هاى مهم فرهنگى وعلمى بوده و دانشگاه «الازهر» مصر به ترويج اسلام اعتدالی و همپذير مشهور است.
استاد محقق علاوه کرد که این دانشگاه تمام فرقه‌های اسلامی را با هم مرتبط ساخته و فتوای شیخ محمود شلتوت مبنى بر اخوت و يگانه‌گى ميان شيعه وسنى در اسلاميت و ديانت در این زمینه، زبانزد خاص و عام است.

استاد محقق بر تحکیم و گسترش روابط نیک میان دو کشور تاکید کرده، افزود که افغانستان نیز پیش از ظهور گروه‌های افراطی، کشور اعتدال‌گرا بود و آرزو کرد که کشور ما، دوباره به همان جایگاه اصلیش برگردد.
از سویی هم، ولیدالشریف سرپرست سفارت مصر در افغانستان روابط دو کشور را دوستانه خوانده و خواهان گسترش روابط افغانستان و مصر شد.
سرپرست سفارت مصر در مورد همکاری‌های فرهنگی کشورش با افغانستان، به معاون ریاست اجرایی معلومات داده، گفت که مصر سالانه ۱۱۰ بورسیه به افغانستان اعطا می‌کند.
به گفته سرپرست سفارت مصر، در حال حاضر ۱۰۴۵ دانشجوی افغانستانی، در بخش‌های مختلف در دانشگاه‌های مصر مصروف تحصیل هستند.
سرپرست سفارت مصر گفت که در حال حاضر شماری از علمای مصری در افغانستان مصروف تدریس طلبه‌های افغانستانی هستند و زبان عربی نیز در هفت دانشگاه افغانستان از سوی مصری‌ها تدریس می‌شود.
سرپرست سفارت مصر گفت که مفتی کشورش در نشست علمای جهان اسلام در عربستان سعودی، بیانیه پايانى تجمع علمای اسلامى را خواند كه علمای كشورهاى اسلامى افراطیت را مردود اعلام کردند.
آقای شریف افزود که بزرگترین جاده در قاهره پایتخت مصر به نام «سید جمال‌الدین افغان» است و به زودی گروهی از افغانستان، برای نصب تنديس بزرگ «سید جمال‌الدین افغان» در اين جاده به مصر خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا