آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

سرکوبی طالبان در جنگ، روند صلح را تسریع می‌کند

انتظار می‌رود که سیاست سرکوب‌گرانه حکومت وحدت ملی در برابر طالبان ادامه یابد و یک نگاه فصلی و انتخاباتی نباشد. شماری از منابع سیاسی می‌گویند که ریاست جمهوری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با ادبیات تند و تهدید آمیز، سعی دارد نزد مردم برای خود اعتبار خلق نماید.

حکومت افغانستان بر خلاف گذشته، این روزها از سرکوبی گروه طالبان در میدان جنگ دم می‌زند. در چند سال گذشته از رهبری حکومت وحدت ملی انتقاد می‌شد که در برابر طالبان و نابودی شبکه‌های هراس‌افکن سیاست ملایم و درعین حال موقف دفاعی دارد. با جذب امرالله صالح و اسدالله خالد در نهادهای امور داخله و دفاع ملی، این باور به میان آمده است که حکومت وحدت ملی عکس گذشته سعی دارد در حوزه جنگ رویکرد تهاجمی داشته باشد تا دفاعی.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور چندی پیش در ارگ در حضور نهادهای امنیتی و دفاعی کشور سخن از سرکوبی گروه طالبان زد و گفت در میدان جنگ به مخالفان مسلح دولت فرصت نمی‌دهیم.
در کنار رییس جمهور غنی، آقای خالد و صالح نیز از سرکوبی طالبان سخن می‌زنند. سرپرست جدید امور داخله و دفاع در روزی که از سوی ریاست جمهوری معرفی شدند تاکید کردند که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در آینده در برابر مخالفان مسلح دولت بی‌رحم‌تر از گذشته خواهد بود.
به تازه‌گی اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی کشور با اسکات میلر فرمانده عمومی ماموریت حمایت قاطع به ولایت فاریاب رفته است و در آن جا گفت که گروه طالبان سرکوب خواهند شد. قول اردوی ۲۰۹ شاهین با نشر یک خبرنامه گفت که وزارت دفاع چندین عملیات به منظور سرکوبی طالبان در شمال کشور به راه انداخته است.
با این وجود، انتظار می‌رود که سیاست سرکوب‌گرانه حکومت وحدت ملی در برابر طالبان ادامه یابد و یک نگاه فصلی و انتخاباتی نباشد. شماری از منابع سیاسی می‌گویند که ریاست جمهوری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با ادبیات تند و تهدید آمیز، سعی دارد نزد مردم برای خود اعتبار خلق نماید.
هر گاه حکومت افغانستان بتواند در جنگ نظامی بر طالبان غالب شود، می‌تواند در روند گفت‌وگو‌ها از روحیه بیشتری برخوردار شود. یکی از دلایلی که گروه طالبان در روند گفت‌وگوها به دنبال امتیازات کلان است، برتری آن‌ها در جنگ است.
نیروهای سیاسی و منابع آگاه از دیر زمانی است می‌گویند که سرکوب طالبان در میدان جنگ حکومت را در روند صلح کمک خواهد کرد.
یک گروه نظامی زمانی به انجام مذاکره برای پایان جنگ روی می‌آورد که در میدان جنگ ضربه‌های کاری به آن وارد شود و به نوعی شکست را حس کند. در چند سال اخیر گروه طالبان بیشتر از هر وقت دیگر قوت گرفته و بر مناطق بیشتری تلسط دارد.
اگر حکومت افغانستان در روند صلح به دنبال نتایج مطلوب و قابل قبول است، بایستی نگاه تهاجمی و سرکوب‌گرانه در برابر آنان داشته باشد. مخالفان مسلح دولت در شرایطی روی به مذاکره می‌آورند که حکومت را یک تهدید احساس کنند.
گروهی که در جنگ از موقف برتر برخوردار باشد، در میز مذاکره برای چانه زنی قدرت بیشتر خواهد داشت. اکنون که تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای توافق با طالبان به منظور پایان جنگ جریان دارد، نیاز است تا به طالبان در جنگ ضربه‌های سنگین وارد شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا