آخرین اخبارجهانروند صلحسیاست

اتحادیه اروپا و کانادا:

سطح خشونت‌ها خلاف روند صلح است

در آستانه شروع مذاکرات میان‌افغانی در دوحه، هیئت اتحادیه اروپا و سفیر کانادا در افغانستان موضع خود را در پیوند به روند صلح اعلان کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، هیئت اتحادیه اروپا و سفیر کانادا به تازگی در بیانیه‌ای مشترک با اعلان موضع خود نسبت به روند صلح گفته‌اند که تصمیم‌ها و اقدامات امروز طرف‌های سیاسی، از جمله طالبان اقدامات و تصمیم‌های جامعه جهانی را تعیین خواهد کرد.

این اتحادیه با استقبال از اقدامات حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به روند صلح و آزادی زندانیان، گفته است: «هیچ راه حل نظامی برای جنگ وجود ندارد و سطح غیرقابل قبول خشونت‌ها مغایر با انتظارات روند صلح معنادار و اصول منشور ملل متحد است. ما از طالبان می‌خواهیم به خواست شهروندان افغانستان احترام گذاشته و تقاضای متفق‌القول دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت برای آتش‌بس سراسری، فراگیر و بدون قیط و شرط را رعایت کنند».

این اتحادیه افزوده است که گفت‌وگوهای میان‌افغانی با روحیه مصالحه و فراگیر بودن آن، از جمله احترام به قانون اساسی و نهاد‌های جمهوری اسلامی افغانستان و ادامه تعهدات بین‌المللی افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند.

بیانیه این اتحادیه تأکید می‌کند: «حل و فصل سیاسی مذاکره شده که منجر به صلح می‌شود باید دستاوردهای حقوق بشری ۱۹ سال گذشته را حفظ کرده و بر پایه آن ساخته شود».

اتحادیه اروپا با بیان این که همچنان شریک متعهد به مردم افغانستان خواهد ماند، خاطرنشان کرده است که تصمیم‌ها و اقدامات نیروی سیاسی امروز افغانستان، از جمله طالبان، تصمیم‌ها و اقدامات فردای جامعه بین‌الملل را تعیین خواهد کرد.

گفتنی است که با آغاز مذاکرات میان‌افغانی، برقراری سراسری آتش‌بس و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته، در زمینه حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق زنان از مسایل مهم مذاکرات پنداشته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا