آخرین اخبارافغانستانگزارش

سفرهای بدون دستاورد مقامات به بامیان؛ حکومت دنبال چیست؟


طی یک سال اخیر مقامات بلندپایه‌ حکومت وحدت ملی سفرهای زیادی به ولایت بامیان داشته‌اند که این سفرها هرچند از سوی این مقامات به منظور افتتاح پروژه‌های مختلف عنوان شده، اما مردم بامیان و فعالان مدنی این ولایت اکثر سفرهای این مقامات را تفریحی و فاقد دستاورد می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری دید، در سال جاری به شمول رییس‌جمهور، رییس‌ اجراییه، معاون رییس‌جمهور، بیش از ۱۰ وزیر از وزارت‌خانه‌های محتلف به این ولایت سفر کرده و پروژه‌های کوچک و بزرگی را افتتاح کرده‌اند.
با آن‌که اداره محلی بامیان سفرهای سران حکومت را پر دستاورد و برای بهبودی اوضاع می‌دانند، اما مردم و آگاهان امور سیاسی این سفرها را توجیهی و تشریفاتی عنوان می‌کنند.
اسماعیل ذکی، مسئول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر، بسیاری از سفرهای سران حکومت را فاقد دستاورد خوانده، می‌گوید: سران حکومت وحدت ملی در صدد احیای اعتبار از دست‌رفته شان در مناطق مرکزی به خصوص بامیان بوده و تلاش دارند تا آینده شان را در بامیان دوباره بازسازی کنند.
به گفته وی، با گذشت سه سال از عمر حکومت وحدت ملی تاکنون هیچ‌ یک از وعده‌های که برای مردم این ولایت داده شده‌است، عملی نشده و برای همین است که حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا با افتتاح پروژه‌های خیلی کوچک و ناچیز اعتبار شان را دوباره در این ولایت احیا نمایند.
آقای ذکی با اظهار این‌که در قسمت ساخت و سازها و کارهای زیربنایی در بامیان از نظام بوروکراسی استفاده می‌شود، می‌گوید: اکثر پروژه‌ها در بامیان با آغاز فصل سرما شروع شده و این باعث می‌شود تا در سرما کیفیت کاری پایین آمده و بعد از مدت طولانی بهره‌برداری برسند.
آقای ذکی به عنوان نمونه از سفر وزیر انکشاف دهات یاد کرده، می‌گوید: افتتاح یک شیر آب توسط وزیر انکشاف دهات عوام‌فریبانه بوده و حتی برای والی بامیان ایجاب نمی‌کرد تا به افتتاح یک نل آب به آن ساحه برود.
به گفته وی، احتمال این‌که هزینه سفر وزیر انکشاف دهات بیشتر از مقدار بودجه مصرف شده در این پروژه باشد نیز وجود دارد.
این فعال مدنی، شماری از اعضای حکومت وحدت ملی را به دروغ‌گویی متهم کرده، می‌گوید: چندین وعده‌ای را که حکومت وحدت ملی داده‌ است تاهنوز عملی نشده است.
از سوی هم شهروندان بامیان حکومت را به روا داشتن تبعیض علیه مردم مناطق مرکزی متهم کرده، می‌گویند که سفرهای سران حکومت وحدت ملی بیشتر تفریحی و کمپاینی بوده و تلاش دارند تا با استفاده از افتتاح این پروژه‌های کوچک مردم بامیان را فریب داده و در انتخابات آینده از آرای مردم این ولایت به نفع خودشان استفاده کنند.
سید محمد کبیر تابش، یکی دیگر از اعضای فعال جامعه مدنی بامیان می‌گوید، سفرهای مقامات دولتی به بامیان بیشتر جنبه کمپاینی داشته و پروژه‌های که توسط این مقامات افتتاح شده، بسیار کوچک و ناچیز است.
آقای تابش نیز حکومت را به دروغ‌گویی متهم کرده می‌گوید: حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا با استفاده از افتتاح‌های کوچک اعتبار مردم را کسب کرده تا در انتخابات آینده بتواند بخش بزرگ از آرای مردم این ولایت را از آن خود نمایند.
گفتنی است که دو ماه قبل نیز ضیاالحق امرخیل، رییس پیشین دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات در سفرش به بامیان، مردم این ولایت را به سهم‌گیری فعال در انتخابات آینده کشور دعوت کرده و از مردم این ولایت خواست تا با برگزاری یک انتخابات شفاف دولت را همکاری کنند.
فعالان مدنی بامیان و مردم این ولایت سران حکومت را به دروغ‌گویی متهم کرده، می‌گویند: اهداف اصلی سفرهای سران حکومت بیشتر تفریحی و کمپاینی بوده و حکومت در صدد احیای اعتبار از دست‌رفته خود است‌.
به گفته آنان، حکومت وحدت ملی در سه سال از عمر خود در امر تامین امنیت و انکشاف متوازن در سطح کشور ناکام بوده و با این سفرهای‌ شان، می‌خواهند اعتبار کسب کنند؛ زیرا چشم‌‌داشتی در انتخابات آینده از این ولایت دارند.
مهدی بهزاد- بامیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا