آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

سفر اسد به امارات و خشم امریکا؛ آیا حرف شنوی عرب‌ها از واشنگتن پایان یافته!

شکل‌گیری وضعیت جدید در مناسبات بین‌المللی پسا جنگ اوکراین تاثیرات مهمی در مناسبات عرب‌ها با امریکا و دنیای غرب خواهد داشت

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا از تصمیم امارات متحدۀ عربی برای میزبانی از بشار اسد انتقاد کرده و گفت که امریکا مخالف عادی‌سازی روابط با سوریه و بازگشت بشار اسد به جامعۀ جهانی است.
این سخنگو اظهار کرد «ما از کشورهایی که می‌خواهند با رژیم اسد تعامل کنند می‌خواهیم که به دقت جنایت‌های هولناک این رژیم در حق مردم سوریه در دهه گذشته را بسنجند».
گفته می‌شود که سفر دو روز پیش بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی با واکنش سرد سران این کشور ها مواجه شده بود و از عدم پاسخ تیلفونی این سران عربی در هفتۀ قبل به جو بایدن نیز سخن رفت.
آیا سران کشور های عربی دوست و متحد امریکا و انگلیس مانند عربستان و امارات عربی در صدد حرف ناشنوی و نه گفتن به امریکا شده‌اند؟
آیا تهاجم روسیه به اوکراین و رویارویی غربی‌ها با روس‌ها سران عربی متحد امریکا را به این سرکشی وسوسه کرده است؟
با توجه به وابستگی ها و روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگ دولت مداران عربی نفت دار به امریکا و غرب، نمی‌توان حدس زد و تصور کرد که آنها حتی در ذهن خود به پایان و حتی تغییر این رابطه فکر کنند. ممکن است این تظاهر برای کسب امتیاز بیشتر و توجه بیشتر امریکایی‌ها به آن‌ها باشد. علی‌رغم آن، شکل‌گیری وضعیت جدید در مناسبات بین‌المللی پسا جنگ اوکراین تاثیرات مهمی در مناسبات عرب‌ها با امریکا و دنیای غرب خواهد داشت.
نکتۀ جالب این است که بعضی منابع خبری و تحلیلگران می‌گویند تا هفتاد در صد مطبوعات و رسانه‌های عرب در جنگ اوکراین، امریکا و غرب را ملامت می‌کنند و به گونه‌ای از روسیه جانبداری نشان می‌دهند.

نویسنده

محمد اکرام اندیشمند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا