آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سفر ترامپ به افغانستان؟

افغانستان بهترین جایی است که وی یک سفرغیرمنتظره برای دیدن سربازان امریکایی انجام دهد. من این احتمال را که وی مانند اوباما یک ماه بعد هنگام کریسمس به بگرام، پایگاه نظامی امریکا( در افغانستان)، سفر کند و شاید اگر تلاش‌های امریکا برای مذاکره با طالبان پیشرفت داشته باشد، اشرف غنی را به بگرام احضار کند



روابط پر تنش دونالد ترامپ که مانند اشرف غنی سر قومندان اعلی ارتش امریکاست با جنرال‌ها و بدنه ارتش به مرحله حادی رسیده. ترامپ زیاد نظامیان را دوست ندارد و هنگام کمپاین انتخاباتی وعده داده بود که سربازان امریکایی را که درجنگ‌های مختلف حضور دارند، به ویژه در افغانستان؛ فراخواند.
گرچه وی قادر نشد به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند، ولی اختلاف با برخی از سران ارتش، ارسال ۵۰۰۰ سرباز در سرحد مکزیک(مکسیکو) برای جلوگیری از ورود چند صد مهاجر هندوراس (یک تصمیم سیاسی بدون رابطه با وظایف ارتش) و بی‌احترامی به گورستان‌های نظامی امریکا در فرانسه و در خود امریکا، همه وضعی را ایجاد کرده که برای ترامپ ضرر آور است.
امریکایی‌ها به ارتش و سربازان خود احترام زیاد دارند. رسانه‌ها بار دیگر از او که در هنگام جنگ ویتنام ۵ بار با بهانه‌های مختلف از رفتن به جبهه جنگ خودداری نمود، یادآوری می‌کنند.
ترامپ نمی‌تواند به این وضع ادامه بدهد. ارتش به ویژه در میان پایگاه انتخاباتی او (محافظه کاران ) از محبوبیت بیشتر برخوردار است. وی فقط می‌تواند به این وضع و اتهامات با حضور در یک میدان جنگ که سربازان امریکا شامل آن است، پایان ببخشد.
افغانستان بهترین جایی است که وی یک سفرغیرمنتظره برای دیدن سربازان امریکایی انجام دهد. من این احتمال را که وی مانند اوباما یک ماه بعد هنگام کریسمس به بگرام، پایگاه نظامی امریکا( در افغانستان)، سفر کند و شاید اگر تلاش‌های امریکا برای مذاکره با طالبان پیشرفت داشته باشد، اشرف غنی را به بگرام احضار کند.
اگر به خاطر داشته باشید بارک اوباما در آخرین سفرش به افغانستان این کار را کرد، ولی حامد کرزی از رفتن به بگرام و ملاقات با رییس جمهور امریکا در یک پایگاه نظامی خودداری نمود و گفت:« اگر آقای رییس جمهور بخواهد ما در ارگ از وی استقبال شایانی خواهیم کرد.» ( به رغم آن که اشرف غنی نه برای دیدن ترامپ یا اوباما که برای ملاقات با رکس تیلرسون وزیر پیشین خارجه امریکا رهسپار میدان هوایی بگرام شد.)
از صفحه داكتر كريم پاكزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا