آخرین اخبارجهانسیاست

سفر رهبر کوریای شمالی به چین

بعد از چند روز گمانه‌زنی در مورد سفر «کیم جونگ اون» رهبر کوریای شمالی به چین، پکن سرانجام امروز چهارشنبه این موضوع را به صورت رسمی تایید و اعلام کرد در این سفر رهبر کوریای شمالی با «شی جین پینگ» رییس جمهور چین دیدار کرده است.



به نقل از ایرنا، «کیم جونگ اون» رهبر کوریای شمالی از( ۲۵ تا ۲۸ مارچ برابر با ۵ تا ۸ فروردین/ حمل) در یک سفر چهار روزه و غیر رسمی، به دعوت «شی جین پینگ» رییس جمهور چین به پکن سفر کرده است.
رهبر کوریای شمالی در این سفر با «شی جین پینگ» رییس جمهور چین دیدار و گفت‎وگو کرد در این دیدار که در تالار بزرگ خلق پکن و با حضور «لیکه چیانگ» نخست وزیر و «وانگ چیشان» معاون رییس جمهور چین برگزار شد رهبران دو کشور راه‌های گسترش روابط راهبردی را بررسی کردند.
طرفین در این نشست خواستار حفظ رایزنی‌ها و افزایش مراودات و حراست از روابط شدند و اعلام کردند برای حفاظت از صلح در منطقه همکاری می‌کنند.
رییس جمهور چین در این دیدار با طرح چهار پیشنهاد گفت: مراودات دو طرف نقش مهمی در گسترش مناسبات طرفین داشته است و به همین دلیل می‌خواهد به طور متناوب با رهبر کوریای شمالی از طرق مختلف از جمله سفر متقابل، اعزام فرستاده‌های ویژه و نامه‌نگاری رابطه قوی‌تری داشته باشد.
وی گفت به اساس مناسبات سنتی و راهبردی دو کشور اهمیت می‌دهد و مایل است تبادلات و ارتباطات حزبی نیز بیشتر شود.
شی افزود: چین برای حفاظت از صلح در منطقه، بهبود شرایط منطقه‌ای، افزایش تبادلات مردمی و بهبود استانداردهای رفاهی در عصر نوین با ویژگی‌های چی، با کوریای شمالی همکاری خواهد کرد.
رییس جمهور چین افزود: دو طرف باید به هر صورت و اشکال مختلف، با تبادلات فزاینده مردمی و ارتباط بیشتر جوانان، اساس دوستی دو کشور را مورد حفاظت قرار دهند.
شی گفت که تحت رهبری کیم از ثبات اقتصادی و توسعه سیاسی کوریای شمالی حراست خواهد شد و امیدواریم مردم کوریای شمالی شادتر زندگی کنند.
رهبر کوریای شمالی هم در این دیدار ابتدا انتصاب مجدد «شی جین چینگ» را به سمت‌های رییس جمهوری و دبیر کلی حزب‌کمونیسن چین تبریک گفت.
او از پیشنهادات رییس جمهور چین استقبال کرد و گفت دوستی طرفین هرگز و در هیچ شرایطی متزلزل نشده است و نخواهد شد.
کیم جونگ اون گفت که با تقویت تبادلات و مراودات و اعزام فرستاده و هیئت و نگارش‌نامه، سطح روابط با چین را بالاتر خواهد برد.
طرفین در این دیدار همچنین اوضاع اقتصادی، سیاسی و برنامه‌های آینده را برای یکدیگر تشریح کردند و استحکام روابط را مورد اهتمام قرار دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا