آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سفر شتاب‌زده؛ غنی از عربستان چه خواهد خواست؟

با برجسته شدن نقش قطر در مذاکرات صلح، عربستان سعودی هم چون آقای غنی از گفت‌وگو‌های دوحه خوشنود نیست. این نارضایتی نقطه مشترک میان ارگ و عربستان است.

محمد اشرف غنی روز شنبه(۲سنبله) در یک سفر شتاب‌زده کابل را به قصد عربستاد سعودی ترک کرد. این سفر در حالی انجام شد که گفته می‌شود نهمین دور مذاکرات قطر میان نمایندگان گروه طالبان و نمایندگان ایالات متحده امریکا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. در پایان روز شنبه برخی از رسانه‌ها به نقل از مقامات امریکا و طالبان گزارش کردند که در آغاز نهمین دور مذاکرات قطر که روز جمعه آغاز شد، پیشرفت‌های چشم‌گیری به دست آمده و طرفین به زودی متن نهایی توافق‌نامه صلح را امضا خواهند کرد.
شماری از رسانه‌ها به نقل از شبکه خبری الجزیره نوشتند شکل‌گیری حکومت« موقت» بخشی از این توافق‌نامه است که میان طالبان و امریکایی‌ها امضا خواهد شد. اندکی بعد طالبان و امریکایی‌ها اعلام کردند روی موضوع حکومت موقت صحبت نکرده‌اند. حالا به نظر می‌رسد که سفر شتاب‌زده آقای محمد اشرف غنی به عربستان سعودی رابطه مستقیم با همین موضوع دارد. حرف و حدیث حکومت موقت در حالی مطرح می‌شود که غنی بارها با شکل‌گیری چنین حکومتی مخالفت کرده و تاکید روی برگزاری انتخابات نموده است. در تازه‌ترین مورد در گفت‌وگو با طلوع نیوز گف مردم تحت هیچ شرایطی حاضر نیست از برگزاری انتخابات در ششم ماه میزان عبور کنند.
از دیر زمانی است که موضوع شکل‌گیری حکومت موقت مطرح می‌شود. بسیاری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جناح‌های سیاسی عکس او تاکید روی حکومت موقت دارند. گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که تا دیروز روی برگزاری انتخابات اصرار می‌کرد، در موردی تازه خواستار روی کار آمدن حکومت موقت شده. اگر طرح حکومت موقت محقق شود، بدون شک خبری از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نخواهد بود.
اما آقای غنی در این سفر از عربستان چه می‌خواهد؟
عربستان سعودی چون پاکستان یکی از حامیان گروه طالبان است. هر چند به نظر می‌رسد که اکنون روابط طالبان و عربستان سعودی به گرمی سال‌های پیش نیست. گفته می‌شود که با مطرح شدن قطر در مذاکرات صلح افغانستان، نقش عربستان تضعیف شده است. عربستان به عنوان کشوری که روابط خوبی با ایالات متحده امریکا دارد، آقای غنی شاید می‌خواهد این کشور نقش میانجی میان امریکایی‌ها و ارگ بازی کند. با توجه به این موضوع که عربستان سعودی چندان درگیر مذاکرات صلح نیست، اما با نظر داشت روابطی که با امریکا دارد و نقش قابل ملاحظه‌ای در معادلات منطقه‌، بعید است که تمام جزئیات گفت‌وگو‌های قطر از چشم و گوش این کشور بدور بماند. با برجسته شدن نقش قطر در مذاکرات صلح، عربستان سعودی هم چون آقای غنی از گفت‌وگو‌های دوحه خوشنود نیست. این نارضایتی نقطه مشترک میان ارگ و عربستان است.
استدلال نویسنده این است که بعید به نظر می‎رسد که عربستان سعودی از طرح آقای غنی که اولویت دادن به برگزاری انتخابات به جای« صلح» است، حمایت نماید. زیرا، عربستان تحت تاثیر امریکایی‌ها قرار دارد. با این وجود این کشور حاضر نیست خلاف میل کاخ سفید گام بردارد.
برای امریکایی‌ها انتخابات به قدر روند صلح مهم نیست. امریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که اولویت شان صلح است نه انتخابات. با آن‌که غنی روی برگزاری انتخابات تاکید می‌کند اما، خیلی روشن است که او به شدت نگران و پریشان است. آقای غنی در گفت‌و‌گویی که با طلوع نیوز داشت تلاش کرد طوری وانمود کند که بر همه چیز مسلط است ولی از ژست و عصبی شدن وی معلوم شد که به شدت نگران اوضاع سیاسی است.
واقعیت این است که مسیر سیاسی کشور بر خلاف میل آقای غنی در حرکت است. او در حالی روی برگزاری انتخابات تاکید دارد که در کابل هیچ گونه اجماعی وجود ندارد. جریان‌های سیاسی بر خلاف میل او در حرکت هستند.
ارگ به دنبال این است که پیش از نهایی شدن توافق‌نامه صلح میان طالبان و امریکا در قطر، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. امری که برای طالبان و امریکا قابل قبول نیست. امریکا برای نهایی شدن توافق‌نامه صلح با طالبان عجله دارد. گروه طالبان هر چند نگفته‌اند که باید حکومت موقت شکل بگیرد اما، با برگزاری انتخابات مخالفت کرده و برگزاری آن را تلاشی برای تخریب صلح خوانده.
رییس جمهور غنی نگران است که مبادا امریکایی‌ها و طالبان به زودی به توافق برسند و روی ایجاد حکومت موقت در کابل توافق نمایند. با توجه به رویکرد شتاب‌زده امریکا، در صورتی که در روز‌های آتی این کشور با طالبان متن توافق‌نامه صلح را نهایی وپای آن امضا هم بکند، بدون شک زمینه آغاز گفت‌و‌گو‌های میان‌افغانی را فراهم خواهند کرد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا