آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سید علی‌رضا محمودی:

اهداف سفر غنی به پاکستان عملی نیست/ این سفر زیر فشار امریکا انجام شده است

سید علی رضا محمودی رییس توافق ملی و تغییر پیرامون سفر اشرف غنی به پاکستان اظهار داشت که این سفر در نتیجه فشارهای امریکا انجام شده و موضوع توافقات صلح در محور آن قرار دارد.

رییس توافق ملی و تغییر پیرامون سفر اشرف غنی به پاکستان اظهار داشت که این سفر در نتیجه فشارهای امریکا انجام شده و موضوع توافقات صلح در محور آن قرار دارد.
سید علی‌رضا محمودی رییس توافق ملی و تغییر در گفت‌وگو با تلویزیون خورشید گفت: سفر اشرف غنی به پاکستان بر اساس هماهنگی و فشارهای امریکا که خیلی حساس هستند تا مذاکرات شان با طالبان به نتیجه برسد و محور اصلی این تعاملات پاکستان است، انجام شده و تلاش‌ها بر این است که توافق‌نامه صلح در حکومت غنی به امضا برسد.
محمودی با بیان این که غنی در شرایطی به پاکستان می‌رود که دور هفتم مذاکرات صلح در حال برگزاری است، افزود: اهدافی را که غنی در محوریت سفرش به پاکستان اعلام کرده، عملی نیست و پاکستانی‌ها هم به آن علاقه‌ای ندارند و در حقیقت اصل بحث مذاکرات صلح است.
این چهره سیاسی کشور گفت:در سفری که وزیر خارجه امریکا به کابل داشت، تأکید بر این بود که مذاکرات صلح افغانستان حداکثر تا دو ماه دیگر به یک نتیجه ملموس برسد و آنچه که غنی در این سفر در کنار بحث‌های حاشیه‌ای خواهد داشت، بحث صلح است.
وی تصریح کرد: در نشست لاهور که در آن تکت‌های مختلف انتخاباتی دعوت شده بود، گواه آنست که پاکستان به امریکا و کشورهای دخیل در پروسه صلح بگوید که اپوزیسیون حکومت غنی و طالبان با این کشور است و اگر غنی وارد تعامل نشود، ممکن در نتیجه هفتمین دور مذاکرات صلح توافق‌نامه صلح با اپوزیسیون وی امضا شود.
رییس توافق ملی و تغییر با بیان این که طالبان توانستند در چندین دور مذاکرات، ابتکار عمل داشته باشند، اظهار داشت: در سفر غنی تأکیدها براین است که حکومت آینده حکومتی باشد که با محوریت طالبان و حضور جریانات دیگر در قدرت تشکیل شود.
سید علی‌رضا محمودی افزود: غنی در رقابت بین‌الجناحی مجبور شد به پاکستان برود، زیرا تیم حنیف اتمر خوب عمل کرده و توافقاتی را نیز با پاکستان انجام داده است و در این موقعیت یا باید غنی در کابل در حاشیه می‌نشست و یا هم به پاکستان رفته و توافقات صلح شود.
وی تصریح کرد: یکی از مزایای سفر غنی به پاکستان این است که توافق بین‌الافغانی بین دولت و طالبان امضا می‌شود و به بن‌بست کنونی نقطه پایان گذاشته خواهد شد.
رییس توافق ملی و تغییر گفت: اگر مذاکرات امریکایی‌ها با طالبان به نتیجه نرسد و این توافقات ناکام بماند، وضعیت افغانستان بدتر از این خواهد شد چیزی که در اینجا مهم است و افغان‌ها باید از آن استفاده کنند، نیت امریکا به این است که نیروهای فعال در این کشور چه طالبان و چه جریانات سیاسی به یک تفاهم برسند و کشورهای قدرتمندی همانند روسیه و چین نیز به این مورد توافق دارند.
وی همچنین افزود: زمانی که ترامپ در امریکا رییس جمهور شد، خوشحال بودیم و توانستیم او را متقاعد کنیم که ریشه مشکلات در پاکستان است و در استراتژی آن‌ها هم این موضوع تأیید شد روابطش با پاکستان به سردی گرایید، اما نتوانستیم اجماع ملی به‌وجود بیاوریم وحکومت ضعیف عمل کرد و بیشتر به دنبال عزل و نصب‌ها بود و ما نتوانستیم از فرصت استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا