آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاستگزارش

کار شناسان:

سفر معید یوسف به کابل به خاطر «دیورند» بود/ پاکستان در پی تقویت داعش در افغانستان است

کارشناسان می‌گویند که امارت اسلامی کم‌وبیش به استراتژی خائنانه پاکستان در قبال افغانستان از جمله به پروژه داعش در پاکستان پی برده است

رسول شهزاد: کابل
به دنبال سفر معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که سفر وی به خاطر حل مشکلات در امتداد خط دیورند و حصارکشی در این مرز بوده است. این کارشناسان همچنان به این باور هستند که پاکستان تلاش دارد داعش را در افغانستان تقویت کند.
معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان در هفته جاری به افغانستان آمد و با شماری از مقامات امارت اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با عبدالسلام حنفی معاون نخست‌وزیر طا-لبان دیدار کرده و گفته بود که صلح و ثبات بدون روابط عمیق اقتصادی به‌ میان نمی‌آید.
مشاور امنیت ملی پاکستان همچنان با امیر خان متقی وزیر خارجه امارت اسلامی دیدار داشته و گفته است که اسلام آباد در تقویت تجارت، رفع موانع تجاری و توسعه روابط اقتصادی با امارت اسلامی همکار خواهد بود.
با این همه شماری از صاحب نظران در مسایل سیاسی در افغانستان به این باور هستند که سفر مشاور امنیت ملی پاکستان بیشتر جنبه استراتژیک داشته است.
داکتر یحیی طاهری استاد دانشگاه در صحبت به خبرگزاری دید گفت: پاکستان همواره در مدیریت بحران افغانستان نقش داشته است و بیشترین منافع اقتصادی جنگ‌های افغانستان نصیب حکومت پاکستان شده است.


آقای طاهری افزود که پاکستان به این باور بود که با رویکار آمدن طا-لبان در افغانستان منافع حداکثری این کشور تامین خواهد شد. با این وجود تحریک طا-لبان پاکستانی با الگو گیری از پیروزی طا-لبان در افغانستان حملات‌ خود را علیه حکومت پاکستان شدت بخشیده است.
به باور او، پاکستان نگران قدرت گیری تحریم طا-لبان پاکستانی است و از این رو تلاش دارد که در تعامل با طا-لبان، آن‌ها را مهار کند.
این در حالی است که مشاور امنیت ملی پاکستان پیش از سفرش به کابل در پارلمان این کشور گفته است که اسلام‌آباد از روی کار آمدن طا-لبان در افغانستان کاملاً خوشبین نیست.
معید یوسف همچنان گفته بود که از خاک افغانستان همچنان علیه پاکستان استفاده می‌شود و شبکه‌های تروریستی سازمان‌یافته در این کشور فعالیت دارند.
آقای طاهری اما بر این نکته تاکید می‌کند که پاکستانی‌ها در محاسبات شان دچار اشتباه شده‌اند. به گفته او، پاکستان باور داشت که با قدرت گرفتن دوباره طا-لبان در افغانستان، اسلام‌آباد می‌تواند از طریق کابل تحریک طا-لبان پاکستانی را سرکوب کند.
این استاد دانشگاه به این نکته اشاره کرد که گروه‌های رادیکال که در سه دهه گذشته از سوی پاکستان آموزش دیده‌اند، اکنون به خطری بالقوه برای اسلام‌آباد مبدل شده‌اند.
در همین حال، داکتر محمد اکرم عظیمی آگاه مسایل سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید، می‌گوید که سفر مشاور امنیت ملی پاکستان برای حل مسئله حصار کشی در خط دیورند بوده و می‌تواند پیامدهای منفی برای امارت اسلامی داشته باشد.


آقای عظیمی می‌گوید که امارت اسلامی کم‌وبیش به استراتژی خائنانه پاکستان در قبال افغانستان از جمله به پروژه داعش در پاکستان پی برده است.
این آگاه مسایل سیاسی به این باور است که پروژه داعش در پاکستان در واقع ایجاد یک گروه برای کنترول طا-لبان در افغانستان است.
وی می‌گوید که بعد از بازداشت چند تن از اعضای داعش پاکستانی در ولایت پکتیا از سوی نیروهای امارت اسلامی، رییس استخبارات امارت اسلامی در ولایت ننگرهار اعلام کرده بود که برای ما جنگ با پاکستان خوش آیند از جنگ با یهود است.
این در حالی است که عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر طا-لبان در دیدار با معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان گفته بود این گروه به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان بر ضد همسایه‌ها و سایر کشورها استفاده کند. او افزوده بود که طا-لبان نیز خواهان اقدام مشابه از سوی کشورهای پیرامونی هستند.
داکتر عظیمی بر این نکته تاکید می‌کند که پاکستان به دنبال فشار بیشتر به طا-لبان است تا بتواند گروه‌های تندرو در خاک خود را کنترول کند.
وی افزود که پاکستان در شرایط کنونی در دامی که خودش برای افغانستان گذاشته بود بند مانده است، این کشور گروه‌های تروریستی را تمویل و آموزش می‌داد و این گروه‌ها پس از قدرت گیری طا-لبان در کابل تحرکاتی علیه حکومت پاکستان آغاز کرده‌اند.
با این حال، مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل آمد و ظاهراً پس از چانه زنی در مورد برخی مسایل تجاری و روابط دو جانبه دوباره به کشورش برگشت؛ چیزی که کمتر مشاور امنیت ملی در جهان به خاطر آن سفری خارجی می‌داشته باشد.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا