آخرین اخبارجهانسیاست

سفیر روسیه در دیدار غیر رسمی به خلیلزاد: امریکا دوست دارد از چه دست برداریم؟

خبرگزاری دید: زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان دیدار غیررسمی با آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن داشت. خبرنگاری که در میز کناری آن‌ها نشسته بود گفت‌وگوی آن‌ها را یادداشت و از آن پرده برداشت.


خبرنگار نشریه پولتیکو از دیدار زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان با آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن پرده برداشت.
این نشریه نوشته است که اگرچه پس از حمله اوکراین، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در ایالات متحده را یکی از «کم‌ محبوب‌ترین مرد واشنگتن» نامیدند، اما او روز پنجشنبه در کافه میلانو در جورج تاون یک همراه نام‌آشنا داشت: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه سابق امریکا برای افغانستان.
میزبان این دو، دیمتری سیمز رییس و مدیرعامل مرکز منافع ملی بود.
خبرنگار این نشریه که در میز کناری آن نشسته بود، بسیاری مکالمات را شنیده و از آنچه گفته شد، یادداشت‌ کرده است.
وقتی خلیلزاد گفت «ما برای پایان دادن به جنگ بین اوکراین و روسیه به توافقی نیاز داریم»، سفیر روسیه موافقت کرد.
آنتونوف نیز در بحث پیرامون ‌دورنمای یک توافق صلح از خلیلزاد پرسید: «ایالات متحده دوست دارد ما از چه چیزی دست برداریم؟» خلیل‌زاد به آنتونوف پیشنهاد داد که با سفیر اوکراین شام بخورد. آنتونوف همچنین از خلیل‌زاد پرسیده است: شما پسران یهودی زیادی در ایالات متحده دارید. چرا آن‌ها نسبت به اتفاقاتی که در کی‌یف می‌افتد این قدر مدارا می‌کنند؟»
آنتونوف نسبت به ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت که «دیدگاه [زلنسکی] برای آینده اوکراین را درک نمی‌کند».
هنگام بحث در مورد روابط ایالات متحده و روسیه، آنتونوف انتقاد کرد که «ما هیچ احترامی از واشنگتن دریافت نمی‌کنیم» و افزوده که روسیه «به احترام نیاز دارد و مایل است [ایالات متحده] به آن احترام بگذارد».
آنتونوف در پاسخ به این سوال که چه چیزی ممکن به عادی‌سازی روابط با ایالات متحده منجر شود، به خلیل‌زاد گفته است: «نمی‌توانم به سؤال شما پاسخ دهم» اما بعداً گفت که روسیه به «ضمانت‌های امنیتی» نیاز دارد.
آنتونوف در گفت‌وگو با خلیل‌زاد و سیمز از عدم وجود گفت‌وگو و ارتباط بین ایالات متحده و روسیه ابراز تاسف کرد و آن را با بحران موشکی کیوبا مقایسه کرد که طی آن ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به گفت‌وگو ادامه دادند.
در پایان این دیدار آنتونوف گفته است: «زل، من می‌خواهم از تماس‌های شما در این دولت استفاده کنم».
از سویی هم، در این دیدار سیمز درباره ایده تجاری خود صحبت کرده است: راه‌اندازی یک کانال تلویزیونی جدید در مسکو که به گفته خلیل‌زاد می‌تواند «بسیار پرسود» باشد.
بخش دیگر از گفت‌وگوها مربوط به تحقیقات رابرت مولر و ارتباط دونالد ترامپ با روسیه بوده است.
پس از این دیدار، سفیر روسیه و زلمی خلیلزاد از ابراز نظر در این رابطه خودداری می‌کنند.
سمیز نیز در پیامی در مورد این دیدار گفته است: «برای من واضح است که شما حتی متوجه نشدید صحبت درباره چه بود. در واقع، شما آنقدر نزدیک نبودید که مکالمه را به اندازه کافی خوب بشنوید تا بتوانید آن را به طور عینی گزارش کنید.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا