آخرین اخبارافغانستانسیاست

سفیر روسیه در کابل از احتمال جنگ میان طالبان و داعش خبر داد

سفیر روسیه در کابل می‌گوید که حمله بر میدان هوایی کابل، حمله به وجهه و آبروی طالبان بود و احتمال دارد درگیری شدیدی میان این دو گروه صورت بگیرد؛ زیرا به باور او، طالبان به طور جدی به دنبال سرکوب داعش اند.


دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، همچنین گفته ‌است: «فکر می‌کنم طالبان می‌توانند ظرف یک روز یا شاید چند ساعت ولایت پنجشیر را تصرف کنند؛ اما به خاطر اجتناب از درگیری‌های خونین این کار را انجام نمی‌دهند».
ژیرنوف همچنین با اشاره به حمله داعش در میدان هوایی کابل گفته‌است که گروه داعش با این حمله امریکا را نه؛ بلکه طالبان را به چالش کشیده ‌است. به گفته او میان این دو گروه، احتمال رویارویی شدید وجود دارد.
سفیر روسیه در کابل افزوده ‌است: «این رویارویی غیر قابل تطبیق است. در حقیقت داعش مسئول حمله به میدان هوایی کابل بود و این اقدام داعش آنقدری که طالبان را به چالش کشید برای امریکا چالشی نبود؛ چرا که طالبان زمام امور افغانستان را در دست گرفته ‌است. در هر صورت، آنچه رخ داد ضربه‌ای به شهرت و آبروی طالبان بود».
به گفته ژیرنوف، گروه طالبان افغانستان را فتح نکرده؛ بلکه افغانستان به دست این گروه افتاده ‌است.
او در ادامه گفته‌است: «هم‌اکنون نمی‌توان درباره صلح صحبت کرد. این موضوعی است که در این شرایط نمی‌توان به آن پرداخت. افغانستان در وضعیت وخیمی منتقل شد که این یک چالش بزرگ است که آن‌ها چطور از عهده سازماندهی زندگی صلح‌آمیز برخواهند آمد».
او با اشاره به حمله بر میدان هوایی کابل گفته‌است: «طبیعتا نمی‌توان طالبان را مسئول کامل حمله کابل دانست؟ اما لطمه اصلی به وجهه طالبان خورد؛ چرا که به محض ورود طالبان به کابل این اتفاق افتاد».
او افزوده‌ است که طالبان دوعضو داعش را که تابعیت مالیزیا را داشته‌اند، بازداشت کرده‌اند. به گفته او، طالبان به طور جدی به دنبال سرکوب داعش هستند.
این در حالی است که به تازگی جو بایدن رییس جمهور امریکا نیز اجازه حمله بر اهداف داعش در افغانستان را صادر کرده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا