آخرین اخبارجهانسیاست

سفیر پاکستان: شاخه خراسان داعش از خارج پول می‌گیرد و در حال نیرومند تر شدن است

خبرگزاری دید: سفیر پاکستان در سازمان ملل گفته است که اگر وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود نیابد، شماری از جنگجویان طا-لبان احتمالاَ به شاخه خراسان داعش می‌پیوندند.

منیر اکرم به تازگی در مصاحبه‌ای با نیوزویک گفته است که او و دولت متبوعش «نگران» فعالیت تندروان در داخل پاکستان و مرز‌های این کشور با افغانستان است.

نمایندهٔ پاکستان در سازمان ملل متحد در این مصاحبه به صورت مشخص از تحریک طا-لبان پاکستان و اردوی آزادی‌بخش بلوچستان نام برده است.

وی افزوده است: ما باید به این موضوع رسیدگی کنیم و ما مصمم هستیم در داخل [پاکستان] با آن مقابله کنیم.

این دیپلمات همچنین گفته است که پاکستان در گذشته نیز با این گونه مسایل رسیدگی کرده، اما هشدار داد که چالش‌های جدید ظهور کرده که حکومت به رهبری طا-لبان در افغانستان را تحث تاثیر قرار داده است.

اکرم گفته است: حالا ما در افغانستان با وضعیتی مواجه هستیم که طا-لبان باید متقاعد شوند که در برابر همه گروه‌های تروریسی مقابله کنند، نه فقط شاخهٔ خراسان داعش. ما اوضاع را درک می‌کنیم، اما باید استراتیژی موثری را پیدا کنیم که در برابر آن‌ها مقابله صورت بگیرد.

اما او تاکید کرده که طا-لبان افغانستان برای مبارزه در مقابل این گروه‌ها تا زمانی با مشکل مواجه نخواهد شد که با کمبود درآمد مالی مواجه نشوند.

به گفتهٔ اکرم،‌ شاخهٔ خراسان داعش در حال قوی‌تر شدن است و از خارج پول به دست‌ می‌آورد. اگر طا-لبان پول کافی نداشته باشند،‌ آن‌ها احتمالاَ بخشی از گروه خود را به داعش از دست می‌دهند. بنابراین وضعیت بسیار نگران کننده است.

این در حالی است که با وجود هشدار سفیر پاکستان در مورد افزایش قدرت شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان، طا-لبان همواره مشکلات امنیتی و حضور شاخهٔ خراسان داعش را کم اهمیت جلوه داده اند.

گفتنی است که پیش از این، کرستین ابی زید رییس مرکز ملی مبارزه با تروریزم ایالات متحده امریکا از حضور شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا