آخرین اخبارجهانسیاست

سفیر پیشین امریکا: احتمال دارد چینی‌ها به دنبال تصرف پایگاه هوایی بگرام باشند

سفیر اسبق امریکا در ملل متحد گفته که احتمالاً چین قصد دارد پایگاه هوایی بگرام را که از سوی امریکایی‌ها ترک شده، تصرف کند.


به نقل از اسپوتینک، نیکی هیلی سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل مدعی شد، چین قصد دارد تحرکاتی درخصوص پایگاه نظامی «بگرام» در افغانستان انجام دهد.
این مقام دولت سابق امریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» هشدار داد چینی‌ها ممکن است قصد داشته باشند این پایگاه نظامی راهبردی را تصرف کنند.
هیلی مدعی شد: «باید مراقب چین باشیم زیرا فکر می‌کنم قرار است شاهد این باشیم که چین درخصوص پایگاه هوایی بگرام حرکتی انجام دهد و فکر می‌کنم آن‌ها در افغانستان حرکتی خواهند کرد تا از پاکستان استفاده کرده و آن را در برابر هند تقویت کنند».
هیلی به‌طور دقیق نگفت از «انجام حرکتی» در قبال بگرام چه منظوری دارد اما با سقوط دولت افغانستان درپی تصرفات طالبان، چین حضور دیپلماتیک در افغانستان را حفظ کرده است.
این دیپلمات سابق امریکایی در ادامه مدعی شد: «باید مطمئن شویم که تلاش در زمینه مبارزه با تروریزم در تمام جهان ادامه پیدا می‌کند زیرا با پیروزی اخلاقی جهادگرایان شاهد کمپین عظیمی از جذب نیرو در تمام جهان خواهید بود».
امریکایی‌ها کمتر از دو ماه قبل پایگاه هوایی بگرام را به صورت شبانه و مخفیانه تخلیه کردند که بخشی از طرح بزرگتر خروج آن‌ها از افغانستان بود.
با خروج امریکایی‌ها از افغانستان، دولت چین از جامعه جهانی درخواست کرد به‌جای افزایش فشار علیه این کشور جنگ‌زده، آن را در مسیری مثبت راهنمایی کنند. پکن تأکید کرده آمادگی دارد نقش فعالی در بازسازی افغانستان و اجرای طرح‌های بشردوستانه در این کشور ایفا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا