آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

سقوط «تِبر» سه هزار خانواده را بی‌جا کرد


باشندگان منطقه تِبر از درگیری شدید میان طالبان مسلح و نیروهای امنیتی در این منطقه خبر می‌دهند.
گزارش‌ها از سرپل حاکی از آن است که در پی دست به دست شدن منطقه تبر نزدیک به ۳هزار خانواده را بی‌جا کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، منطقه تبر سه روز پیش توسط یکی از رهبران خیزش‌های مردمی به نام «قوماندان کریم» به طالبان واگذار شد.
سید اسدالله دانش عضو شورای ولایتی سرپل طی تماس تیلفونی به خبرگزاری دید گفت: «پس از واگذاری منطقه تبر توسط قوماندان کریم به طالبان، بیش از سه هزار خانواده بی‌خانمان شده‌اند.»
در همین حال، ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل می‌گوید: «وضعیت ۱۰۰۰ خانواده در حالت بحرانی است و تنها به عده‌ای از آن‌ها کمک‌های اولیه توزیع شده است.»
امانی اضافه کرد: دولت تاکنون بارها وعده کمک‌ به ولایت سرپل را کرده است اما این وعده‌ها در بیشتر مواقع در حد سخن باقی مانده و عملی نشده‌ است.
او از دولت مرکزی خواست که هرچه زودتر کمک‌های هوایی و زمینی به ولایت سرپل اعزام کند.
حاجی داوود از متنفذین قومی منطقه تبر گفت: «من همین اکنون با عده‌ای دیگر از همه قریه‌گی‌هایم در داخل یک گودال در قريه هم‌جوار تبر پناه گرفته‌ایم صدای فیر می‌آید و همین حالا که با شما صحبت می‌کنم قریه ما در حال سوختن است و روشنی آتش را به خوبی می‌بینیم.»
او در مورد کمک به بی‌جا شدگان مردم منطقه تبر گفت:« تنها از قوم من ۳۰ فامیل بی‌خانه و آورده شده‌اند تا هنوز هیچ کمکی به ما نشده، سران دولت در جای گرم خواب هستند و از حال ملت خود خبر ندارند که در این شب زمستان بی‌خانه و آواره زیر آتش جنگ قرار گرفته و در چه وضعیتی به سر می‌برند.»
طالبان مسلح مخالف دولت در منطقه تبر از خانه‌های مردم به عنوان سپر استفاده کرده و در آن‌ها جا گرفته‌اند، این موضوع نه‌تنها باعث کندی پیش‌روی نیروهای نظامی در این منطقه شده که باعث ویرانی خانه‌های مردم و کشته شدن افراد ملکی نیز شده است.
ذبیح الله امانی در رابطه به این موضوع گفت: به دلیل جا به جا شدن نیروهای مخالف مسلح دولت در خانه‌های مسکونی، عملیات به کندی انجام می‌شود. وی در مورد تلفات مردمی در این درگیری افزود: ۸ نفر از مردم ملکی در این درگیری زخمی شده و ۲ کودک نیز جان باخته‌اند. در همین حال تاکنون ۸ نفر از نیروهای مخالف دولت کشته و ۱۰تن دیگرشان زخمی شده‌اند.
منطقه تبر در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل پس از آن به دست مخالفان مسلح افتاد که یک فرمانده خیزش مردمی به نام «کریم» به آن‌ها تسلیم شد.
عبدالله سلاحی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا