آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهممنطقه

سمیع سادات:غفاری با حمایت شبکه حقانی رهبر دا/عش خراسان شد

خبرگزاری دید: در پی نشر گزارش رویترز درباره ثناءالله غفاری رهبر دا/عش خراسان،‌ سمیع سادات،‌ فرمانده پیشین نیروهای ویژه ارتش ملی می‌گوید غفاری عضو گروه حقانی بوده و ارتباطی با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نداشته است. وی افزود: «تروریسم را به نیروهای امنیتی افغانستان ربط ندهید.» غفاری به فرمان سراج‌الدین حقانی، به دا/عش پیوست و به کمک این شبکه رهبر دا/عش خراسان شد.

به نقل از افغانستان اینترنشنال: رویترز در گزارشی مدعی شد که رهبر دا/عش خراسان مدتی در ارتش افغانستان وظیفه داشته است. اما فرمانده پیشین نیروهای ویژه ارتش ملی ضمن رد این خبر گفت که ثناءالله غفاری دانشجوی سال اول دانشگاه پلی‌تخنیک کابل بوده و بعد به شبکه حقانی پیوسته است. به گفته آقای سادات، غفاری بعد از دوسال کار با این شبکه،‌ در سال ۲۰۲۰ و پس از امضای توافق دوحه میان امریکا و طا-لبان،‌ به فرمان سراج‌الدین حقانی، به دا/عش پیوست.

این فرمانده ارشد ارتش دولت پیشین افغانستان می‌گوید که هدف حقانی از فرستادن غفاری به دا/عش این بود که همان حملاتی که گروه حقانی پیش از رسیدن به قدرت در افغانستان انجام می‌داد، پس از رسیدن طا-لبان به قدرت، به نام دا/عش ادامه یابد.

در ماه اپریل سال ۲۰۲۰ میلادی، امنیت ملی افغانستان از بازداشت اسلم فاروقی،‌ رهبر وقت گروه دا/عش خراسان خبر داد و پس از آن ثناءالله غفاری، مشهور به شهاب‌ المهاجر، رهبر این گروه معرفی شد. آقای سادات می‌گوید غفاری با کمک شبکه حقانی، به رهبری گروه دا/عش خراسان رسید.

سمیع سادات تاکید کرده است که برخلاف گزارش رویترز، غفاری هیچ‌گاه در نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان خدمت نکرده است. او گفت: «تروریسم را به نیروهای امنیتی افغانستان ربط ندهید.»

در همین حال؛ آمریکا تا ۱۰ میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی و دستگیری رهبر شاخه خراسان گروه داعش شود تعیین کرده است. پیش از این نیز به میزان همین جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری سراح الدین حقانی گردد از سوی امریکا تعیین شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا