آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنانسیاست

سناتوران امریکایی به ملل متحد: طا-لبان را به خاطر نقض حقوق بشر حسابده قرار دهید

خبرگزاری دید: گروهی از سناتوران امریکایی در آستانهٔ یک سالگی تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان در نامه‌ای از دبیر کل ملل متحد خواسته‌اند طا-لبان را به خاطر نقض مداوم حقوق بشر و تاختن بر حقوق بنیادی زنان و دختران حسابده قرار دهد.

سناتوران امریکایی به ملل متحد: طا-لبان را به خاطر نقض حقوق بشر حسابده قرار دهید

کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده در اعلامیه‌ای در مورد این نامه گفته است که سناتور باب منیندز سناتور جیم ریچ رییس کمیته روابط خارجی، سناتور جین شاهین و سناتور جانی ایرنست گفته‌اند که ملل متحد باید علیه طا-لبان اقدامات هدفمند را اتخاذ کند و شورای امنیت ملل متحد باید تعزیرات سال ۱۹۸۸ بر سفر رهبران طا-لبان را دوباره وضع کند تا آنان نتوانند سفر های خارجی داشته باشند.
قرار است شورای امنیت ملل متحد در ماه اگست احتمال تمدید استثنا در محدودیت سفر رهبران طا-لبان را بررسی کند و این سناتوران گفته‌اند که باید این استثنا تمدید نشود مگر این که بهبودی فوری و چشم‌گیر در تامین حقوق زنان و دختران افغان رونما شود.
محدودیت سفر رهبران طا-لبان به خارج در سال ۲۰۱۹ به دلیل اشتراک آنان در نشست‌های صلح مدتی رفع شده بود و قرار بود به تاریخ ۲۰ جون سال جاری منقضی شود. ملل متحد معافیت موقت سفر ۱۳ عضو این گروه را برای حد اقل دوماه دیگر تمدید کرد. اما معافیت موقت سفر سعید احمد شهیدخیل سرپرست معینیت وزارت تعلیم و تربیه و عبدالباقی بصیر اول شاه معروف به عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی طا-لبان را لغو کرد.
سناتوران امریکایی گفته‌اند زنان در افغانستان حق گشت و گذار آزادانه را ندارند‌، اما رهبران طا-لبان از این معافیت سوءاستفاده کرده و برای ایجاد روابط دیپلماتیک به چین و روسیه سفر کرده‌اند و این استثنا در تعزیرات موثر نیز تمام نشده است.
آنان همچنان از آنتونیو گوترش خواسته‌اند تا برای حصول اطمینان از این‌ که طا-لبان کرسی رسمی دیپلماتیک در ملل متحد را کسب نکنند، کار کند.
در این نامه همچنان آمده است که ملل متحد باید به مقامات غیرمشروع طا-لبان رسمیت بین‌المللی را که در صدد کسب آن اند، ندهد.
سناتوران امریکایی گفته‌اند که در مورد گزارش‌هایی نگرانند که گویا برخی ادارات ملل متحد در سطوح محلی به مقامات خود خوانده طا-لبان امتیاز قایل شده‌اند تا روند توزیع کمک‌ها بدون حضور زنان صورت گیرد.
آنان گفته‌اند که هیئت معاونت ملل متحد افغانستان (یوناما) باید اهمیت حقوق بشری زنان را ارتقا داده و برای توانمندسازی آنان, زنان بیشتری را به کار بگمارد و اطمینان حاصل کند که آنان بخشی از مذاکرات و گفتمان سیاسی باشند.
سناتوران امریکا همچنان گفته اند که ادارات بشری ملل متحد در افغانستان در بخش توزیع کمک‌ها نیز زنان را به کار بگمارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا