آخرین اخباراسلایدشوجهانزنانسیاست

سناتوران زن امریکایی به بایدن: برای حفاظت از حقوق زنان افغان طرح تهیه کنید!

خبرگزاری دید: شماری از سناتوران زن امریکایی از جو بایدن رییس ‌جمهور آن کشور خواسته‌اند که برای حفظ حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اساسی زنان و دختران افغان، یک طرح میان‌سازمانی تهیه کند.


در نامه‌ این زنان از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات که روز پنجشنبه (۱۳ عقرب) عنوانی رییس‌ جمهور بایدن نوشته شده، از دولت او خواسته شده است که در این طرح باید به این موضوع که ایالات متحده چگونه واکنش سازمان‌های بین‌المللی، مانند سازمان ملل نسبت به طا-لبان را رهبری خواهد کرد، پرداخته شود.
در این نامه آمده است که خروج امریکا از افغانستان، دستاوردهای زنان و دختران افغان را که به سختی به‌ دست آمده است، به خطر می‌اندازد.
طبق این نامه، سال گذشته حدود سه‌ونیم میلیون دختر به مکتب می‌رفتند، ۱۰۰ هزار زن در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی شامل بودند.
سناتوران زن امریکایی گفته‌اند که زنان افغان در زمینه‌ تجارت و مشاغل دولتی نیز موفقیت‌هایی به‌ دست آورده بودند، چنانچه بیش از هزار زن کارآفرینی می‌کردند و زنان به سمت‌های عالی در دولت نیز شامل شده بودند.
با این حال، در نامه نوشته شده است که زنان و دختران افغان در نبود یک دولت قانونی و نیروهای نظامی افغانستان جهت محافظت از آن‌ها، اکنون تحت سلطه‌ «رژیم طا-لبان» درآمده‌ اند.
در نامه تأکید شده است که طا-لبان در اعمال وحشیانه، منزوی ساختن زنان و محروم کردن آنان از زندگی و آزادی سابقه‌ دارند.
سناتوران زن امریکایی گفته‌اند: «رهبران طا-لبان قول داده بودند که در حکومت جدید با زنان خوب رفتار می‌شود، اما زنان قربانی ضرب‌وشتم و قتل‌های هدف‌مند شده‌اند و از بیرون‌شدن از خانه بدون سرپرست مرد منع شده‌اند».
از سویی هم، در نامه‌ این سناتوران آمده است که دولت پیشین افغانستان اگرچه ناقص بود، اما تابع قانون اساسی بود که حقوق بشر و آزادی بیان و اجتماع را برای زنان و مردان ترویج می‌کرد و به آن تعهدات پایبند بود.
این سناتوران خطاب به جو بایدن نوشته است: «شما متعهد شده‌اید که طا-لبان را برای حمایت از حقوق زنان و دختران تحت فشار قرار دهید و اعلام کرده‌اید که امریکا با مردم افغانستان که در برابر حکومت طا-لبان مقاومت می‌کنند، مشارکت پایدار خواهد داشت. ما از طریق قانون‌گذاری و تعامل با دولت شما برای تحقق تلاش‌ها مشورت می‌دهیم و پشتیبانی و شرایط را برای تحقق آن فراهم می‌کنیم. زنان و دختران افغان اکنون به اقدام ما نیاز دارند».
سناتوران زن امریکایی در پایان این نامه به جو بایدن گفته‌اند که پس از این درخواست، مشتاقانه منتظر توضیحاتی از طرف دولت او در مورد طرح مورد نظر می‌باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا