آخرین اخبارجهانسیاست

سناتور امریکایی: دولت بایدن اجازه داد کابل سقوط کند

خبرگزاری دید: یک عضو کانگرس با مشاهده پیام‌های محرم می‌گوید کاخ سفید می‌دانست کابل به سرعت به دست طا-لبان سقوط می‌کند اما کاری نکرد و اجازه داد این اتفاق بیفتد. وی سعی دارد چگونگی سلاخی شدن ١٣ نظامی امریکایی را نیز دریابد.

دارل عیسی نماینده کانگرس ایالات متحده، دولت بایدن را به دلیل آنچه که به گفته وی پاسخ «شرم‌آور» به پیام‌های مخالف محرم داده و اجازه داده کابل به طور غافل‌گیرکننده‌ای فروپاشد، مورد انتقاد قرار داد.

عیسی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است، در گفتگو با فاکس‌نیوز گفته است که او اولین عضو کمیته‌ای است که پیام‌های کارمندان سفارت ایالات متحده در کابل و پاسخ وزارت امور خارجه را مشاهده کرده است.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که مایکل مک‌کال رییس این کمیته به تازگی اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به اعضای کمیته مجلس نمایندگان اجازه داده است تا این پیام‌های محرم و پاسخ آن را مشاهده کنند.

پیام مخالف که در جولای ۲۰۲۱ ارسال شد و توسط ۲۳ کارمند و دیپلمات سفارت امریکا امضا شده بود، در مورد احتمال پیشروی سریع طا-لبان هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داده است.

عیسی می‌گوید: آنچه ما دیدیم پیش‌بینی آن‌ها با دقت بسیار بود از اینکه دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد و اگر مسیر تغییر نخورد، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

ما پاسخی را از دفتر وزارت امور خارجه دیدیم که می‌گفت: ما شما را می‌شنویم و موافقیم، اساساً آن را ساده نمی‌گیریم. سپس، بدیهی است که می‌دانیم آن‌ها چه کار کردند و چه نکردند. که برای اخطاری که داده شد کاملاً ناکافی بود.

عیسی گفته که وزارت امور خارجه اسامی امضاکنندگان را اصلاح کرده است، اما کمیته مجلس نمایندگان می‌داند که بسیاری آن‌ها از کارکنان ارشد اجرایی بوده‌اند.

آن‌ها می‌دانستند و درک می‌کردند که هیچ راهی وجود ندارد که ارتش افغانستان بتواند با موفقیت دفاع کند.

به گفته وی، دولت بایدن با آن مخالف نبودند و در نتیجه می‌دانستند که کابل ظرف چند هفته سقوط می‌کند.

به گفته عیسی، این پیام‌ها همچنین نشان می‌دهد که «وزارت امور خارجه هیچ انتظاری برای پایداری در منطقه نداشته» و می‌دانسته که میلیاردها دالر تجهیزات نظامی ایالات متحده به دست طا-لبان خواهد افتاد.

او بیان داشته که پیام‌ها در ۱۳ جولای ۲۰۲۱ ارسال شده، اما پاسخ یک هفته بعد در ۲۰ جولای داده شده و کابل رسماً هفته‌های بعد در ۱۵ اگست سقوط می‌کند.

او گفته است: هر نوع پیش‌بینی انجام شد، از جمله فروپاشی سریع ارتش افغانستان.

عیسی افزوده که او اکنون در تلاش است تا دو سند را از حالت طبقه‌بندی خارج کند تا خانواده‌های ۱۳ نظامی امریکایی که در انفجار میدان‌هوایی کابل کشته شدند، بتوانند به آنچه روی داده است، پی ببرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا