آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سناریو سازی علیه انتخابات؛ بحران‌آفرینی به سود افغانستان نیست!

احتمال می‌دهم که چند روز بعد بهانه‌هایی با اتکا به همین شایعات و سناریوهای بحران آفرین آغاز شود مبنی بر این که اگر فلان مسئول از وظیفه‌اش کنار نرود، نتایج انتخابات پذیرفتنی نیست یا تقلب سازمان یافته انجام شده و انتخابات به دور دوم برود و.

در دو روز گذشته دو موضوع در فضای رسانه‌ای افغانستان پیچید که هر دو مرتبط به انتخابات و احتمالاً سناریو سازی علیه دموکراسی بود.
روز گذشته شایع شد که فردی با سلاح از سوی محافظان مولانا عبدالله بازداشت شده که قصد داشت آقای عبدالله را ترور کند. همچنان شب گذشته شایع شد که نیروهای امنیتی در تبانی با برخی حلقات وابسته به ارگ به زور وارد مرکز دیجیتالی بررسی و جمع‌بندی نتایج شده‌اند.
این دو خبر در رسانه‌ها پخش شد، ولی هیچ نهاد مسئول آن را تایید نکرد و کمیسیون انتخابات و وزارت داخله نیز آن را به شدت رد نمودند.
شاه‌حسین مرتضوی در فیسبوکش نوشته است که این دو شایعه از سوی محمد محقق و مولانا عبدالله ساخته شده است.
محمد محقق عضو تکت ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله است و ظاهراً مولانا عبدالله نیز کمیشنری است که است که از سوی داکتر عبدالله معرفی شده، پس به نظر می‌رسد که سناریویی در حال شکل‌گیری است و تلاش می‌شود که انتخابات به بحران کشیده شود.
همزمانی این دو خبر و همچنان عدم صحت آن به این معنی است که عمداً چنین شایعاتی ساخته می‌شود و تلاش بر آن جریان دارد که در صورت عدم برنده بودن زمینه برای بحران‌سازی‌های بعدی آماده باشد.
شاید «چیزهایی» به گوش برخی رسیده مبنی بر باخت و از همین خاطر تلاش دارند که دست کم نگذارند حریف به آرامی آب بخورد.
چنین می‌پندارم که این سناریوسازی‌ها حساب شده، دنباله‌دار و عمدی است و سناریوهای بعدی را نیز در پی دارد، احتمال می‌دهم که چند روز بعد بهانه‌هایی با اتکا به همین شایعات و سناریوهای بحران آفرین آغاز شود مبنی بر این که اگر فلان مسئول از وظیفه‌اش کنار نرود، نتایج انتخابات پذیرفتنی نیست یا تقلب سازمان یافته انجام شده و انتخابات به دور دوم برود و….
اکنون سخن اساسی نه سیالی‌های سیاسی و بازی بر سر قدرت، که سرنوشت نظام، مردم افغانستان و ارزش‌های نزدیک به دو دهه اخیر است که در معرض نابودی قرار دارد.
انتخابات عالی‌ترین نمود دموکراسی و اراده ملی است که در هر کشوری و میان هر ملتی رخ می‌دهد، پس سیاسیون ما اگر به دموکراسی، مردم‌سالاری، سرنوشت کشور و نظام باور دارند، باید از این نوع حرکت‌های سخیف و ضد منافع مردم افغانستان بگذرند و به قانون، استقلال کاری نهادهای انتخاباتی و اراده مردم احترام قایل شوند.
در چنین وضعیت حساسی، نه مردم حوصله به خیابان بر آمدن دارند و نه جامعه جهانی این بار دماغ پادرمیانی و نه دونالد ترامپ باراک اوباما است که وزیر خارجه بفرستد. هیولای تروریزم و طالب نیز در کمین نشسته است و حتا گمانه‌هایی مطرح است که طالبان در پی آن هستند تا از اختلاف پسا انتخاباتی میان دو تیم استفاده کرده و در تبانی با برخی کشورها قدرت را تصاحب کنند.
پس به قانون گردن نهید و جنبه باختن داشته باشید، پنج سال خیلی زمان طولانی نیست و باز هم چانس نامزد شدن پیدا می‌شود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا