آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

سند جامع همکاری‌های ایران و چین امضا شد

سند جامع همکاری‌های ایران و چین توسط محمد جواد ظریف و وانگ‌یی وزیران خارجه ایران و چین در محل وزارت امور خارجه آن کشور امضا شد.

به نقل از ایرنا، سند جامع همکاری‌های ایران و چین دقایقی قبل توسط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی وزیر خارجه چین امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در دلو ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری جامع را تهیه و در سنبله ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ به صورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیئت دولت  سوم سرطان ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

میزان ۱۳۹۹ محمد جواد ظریف در جریان سفر رسمی به پکن نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران را به اطلاع طرف چینی رساند

حدود پنج ماه بعد یعنی در نیمه حوت ۱۳۹۹، طرف چینی نظرات خود پیرامون سند مذکور را به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و در نهایت این سند امروزشنبه(۷حمل) به امضای وزیران خارجه ایران و چین رسید.‌

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا