آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سوال بزرگ بی پاسخ جنگ افغانستان

جنگ در افغانستان در اصل جنگ استقامت بود. طا-لبان به این ترتیب پیروز شدند. آنها نه متلاشی شدند و نه خسته. آنها سال‌ها ایالات متحده، متحدانش و دولت افغانستان را زمین گیر کردند

منبع: لا فر
شاید جنگ ایالات متحده در افغانستان به پایان رسیده باشد، اما بحث بر سر میراث طولانی ترین جنگ امریکا به تازگی آغاز شده است. کانگرس وعده داده است که در ماه های آینده درباره خروج امریکا تحقیق خواهد کرد.
شکست ایالات متحده در افغانستان پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است. چرا امریکا شکست خورد؟ مقصر چه کسی بود؟ بعد از آن برای افغانستان، ایالات متحده و کل جهان چه پیش می‌آید؟ با این حال شاید بیش از هر چیز، یک پرسش مهم درباره آینده استراتژی دفاعی امریکا مطرح باشد: آیا ایالات متحده هنوز جرات لازم برای جنگیدن و پیروزی در جنگ‌های طولانی را دارد؟
جنگ در افغانستان در اصل جنگ استقامت بود. طا-لبان به این ترتیب پیروز شدند. آنها نه متلاشی شدند و نه خسته. آنها سال‌ها ایالات متحده، متحدانش و دولت افغانستان را زمین گیر کردند. در نهایت ارتش افغانستان متلاشی شد و دولت افغانستان به جای جنگ فرار کرد.
افغانستان تنها کشوری نبود که استقامت آن پایان یافت. ایالات متحده نیز اراده خود را برای مبارزه از دست داده بود. ایالات متحده ۲۰ سال در این کشور گذراند، بیش از یک تریلیون دالر در جنگ سرمایه گذاری کرد، صدها هزار نفر از نیروهای خود را به جنگ اعزام کرد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها را از دست داد.
جنگ امریکا در افغانستان به پایان رسیده و تا چند ماه دیگر دولت بایدن یک استراتژی جدید امنیت ملی و یک استراتژی جدید دفاعی ملی را منتشر خواهد کرد. استراتژی دفاعی به احتمال زیاد بر تهدید چین و روسیه تمرکز خواهد کرد و تهدید تروریزم بین‌المللی را کم اهمیت جلوه می‌دهد.
با این وجود در تمام این بحث‌های جدید سایه افغانستان باقی خواهد ماند. در آینده هرگونه مداخله نظامی آینده ایالات متحده در کشورهای دیگر نیز باید با میراث افغانستان مقابله کند.
افغانستان ممکن است امریکا را به سمت بیزاری از جنگ‌های ابدی سوق دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا