آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهفرهنگ عامه

سومین جشنواره‌ گل کچالو در بامیان برگزار شد

سومین جشنواره‌ گل کچالو با حضور هزاران تن در مرکز ولایت بامیان، برگزار شد.

سومین جشنواره‌ گل کچالو با حضور هزاران تن در مرکز ولایت بامیان، برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این جشنواره نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری و هیئت همراهش، محمد طاهر زهیر والی بامیان، مسئولان محلی، نهادهای مدنی، دهقانان، مسئولان کوپراتیف‌ها، خبرنگاران و فرهنگیان و دیگر باشندگان بامیان شامل زنان و مردان حضور داشتند.
محمدطاهر زهیر در آغاز این جشنواره در سخنانی گفت که جشنواره‌ گل کچالو هم اهمیت فرهنگی دارد و هم اقتصادی فوق‌العاده.
آقای زهیر گفت: «این جشنواره باعث می‌شود که به کچالوی بامیان بازاریابی صورت بگیرد، کچالوی بامیان معرفی شود.»
آقای زهیر گفت که در گذشته کشت و تولید کچالو مایه‌ ننگ و عار بود، اما خوش‌بختانه با جشنواره‌هایی که راه‌اندازی شده، اهمیت اقتصادی کچالو بازتاب داده شد.
او افزود:«دهقانان تشویق به کشت بیش‌تر شدند و برای‌شان مایه‌ افتخار شده است. توجه مردم و دهقانان به کشت کچالو بیش‌تر شده است و کشتزار و حاصلات کچالو در دو سه سال گذشته بیش‌تر شده است.»
والی بامیان گفت که در بخش زراعت بیش‌ترین پروژه برای رشد کشت‌وکار کچالو تطبیق شده است که باعث افزایش درآمد و سطح تولید کچالو در بامیان شده است.
نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در سخنانش ضمن صحبت درباره‌ جشنواره‌ گل کچالو در این جشنواره به کارهایی که در بخش زراعت ولایت بامیان اجرا شده پرداخت و گفت: «در سال روان بودجه‌ وزارت زراعت به ولایت بامیان از ۲۲۰ میلیون افغانی به ۴۲۰ میلیون افغانی افزایش داده شده است.»
وزیر زراعت هم‌چنان گفت که علاوه بر افزایش ۲۰۰ میلیونی بودجه‌ وزارت زراعت برای ولایت بامیان، پروژه‌ زنجیره ارزش باغداری که در جریان سه سال در ۱۰ ولایت تطبیق می‌شود از ولایت بامیان آغاز می‌گردد.
آقای درانی گفت که این پروژه جوابگوی مارکیت و رفع‌کننده مشکل دهقان است و تا ۲۰۲۱ می‌تواند روی زمینه‌های رشد محصولات زراعتی تمرکز کند و باعث شود که محصولات زراعتی بیش‌تر گردد. در بامیان از طریق این پروژه روی تولیداتی که باعث افزایش عواید می‌شود – از جمله کچالو- از طرف وزارت و سکتور خصوصی سرمایه‌گذاری بیش‌تر صورت می‌گیرد، هم‌چنان وزارت زراعت با این پروه برای استندردسازی محصولات زراعتی، بازاریابی، دریافت سرتفیکیت و دیگر سهولت‌ها کار می‌کند.
وزیر زراعت هم‌چنان گفت، «هدف اساسی ما این است که با سکتور خصوصی منابع را تأمین کنیم و تا ۵۰ درصد به آنان کمک مالی و ۱۰۰ درصد کمک تخنیکی بکنیم، تا در بخش‌های تولیدی مشخص، ‌از جمله کچالو سرمایه‌گذاری بکنند.»
در یک سال گذشته در ولایت بامیان در بخش باغداری و تقویت اقتصاد زنان و پروژه‌‌های تنظیم منابع طبیعی و تطبیق پروژه‌های آبیاری کارهای خوبی شده که روی اقتصاد دهقانان اثرگذار بوده است.
وزیر زراعت هم‌چنان یادآوری کرد: «در سال روان، این وزارت ۱۸۰ میلیون افغانی را برای یک‌هزار و ۷۰۰ دهقان بامیانی قرضه می‌دهد، ولی در سال آینده کوشش می‌شود تا از طریق صندوق انکشاف زراعت، مبلغ ۲۰۰ میلیون افغانی را برای دو هزار دهقان بامیانی قرضه بدهیم، تا تولید ما بیش‌تر و معیاری شود.»
سومین جشنواره‌ی گل کچالو با شکوه‌تر از دو سال گذشته، با راه‌اندازی برنامه‌های تفریحی، نمایش غذاهای ساخته شده از کچالو و اعلام برنامه‌های تازه برای رشد کشت‌وکار و حاصلات این تولید باارزش بامیان برگزار گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا