آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان: امیدی برای آینده بهتر

نشست همسایگان افغانستان در زمانی صورت گرفت که کشورهای غربی بیشتر بر بحران اوکراین تمرکز کرده، در حالی که مردم افغانستان همچنان در رنج هستند

افغانستان

پاکستان تمام راه‌های ممکن دیپلماسی خارجی را برای یافتن مسیر جیواکونومیک دنبال می‌کند. پاکستان با اتخاذ ابتکارات استثنایی در سیاست خارجی به‌ویژه برای افغانستان به جهانیان ثابت کرده که در زمینه ثبات و رفاه منطقه، یکی از ذینفعان است. در همین راستا، نشست همسایگان افغانستان در چین با یک بیانیه مشترک پنج ماده‌ای برگزار شد و راه‌هایی را برای ایجاد یک افغانستان باثبات و امن توصیه کرد.
این نشست به ریاست وانگ یی، مشاور دولت و وزیر امور خارجه چین و با حضور وزرای امور خارجه و نمایندگان ایران، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار شد. آجندای این نشست ایجاد اجماع میان همسایگان در مورد موضوعات افغانستان و بحث در مورد راه‌های ایجاد ثبات و حمایت از مردم افغانستان بود.
این واقعیت است که بی‌ثباتی در افغانستان عواقبی برای کل جهان در پی دارد و باید با افغانستان از منشور مسئولیت جمعی برخورد کرد تا از مشکلات آینده جلوگیری شود. کشورهای شرکت‌کننده در این نشست به استقلال، حاکمیت ارضی و وحدت ملی افغانستان ابراز احترام کردند. اشتراک‌کنندگان با تاکید بر اهمیت افغانستان صلح‌آمیز و باثبات از کشورها خواستند تا تعهدات خود را در مورد بهبود اقتصادی و توسعه آینده افغانستان صادقانه انجام دهند.
پیش از این، وزیر امور خارجه چین از افغانستان بازدید کرد و تمایل خود را برای گسترش دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان ابراز کرد. این امر نشان‌دهنده رویکرد چین برای پیوستن افغانستان به جریان اصلی اتصال منطقه‌ای است.
متأسفانه، طا-لبان آن گونه که جهان انتظار دارد رفتار نمی‌کنند. به جای تعامل با جامعه جهانی، طا-لبان همچنان پالیسی خط دستی را دنبال می‌کنند. آن‌ها به تازگی دختران را از تحصیل در مکتب محروم کردند. طا-لبان حداقل در رویکرد خود باید کمی انعطاف‌پذیر باشند. طا-لبان اگر نمی‌خواهند نگرش خود را به خاطر جهان تغییر دهند، به خاطر مردم خود باید این کار را بکنند.
نشست همسایگان افغانستان در زمانی صورت گرفت که کشورهای غربی بیشتر بر بحران اوکراین تمرکز کرده، در حالی که مردم افغانستان همچنان در رنج هستند. این وظیفه کشورهای منطقه است که اجازه ندهند افغانستان دوباره مرکز هرج و مرج شود. نادیده گرفتن افغانستان در حال حاضر وضعیت را حل نمی‌کند، بلکه تشدید می‌کند. کشورهای منطقه همچنین بر نیاز تقویت همکاری‌های ضدتروریزم و امنیتی با افغانستان تأکید کردند تا ظرفیت این کشور را برای مقابله با تروریزم توسعه دهند.
اکنون، کشورهای غربی باید مسئولیت کمک به افغانستان را بر عهده گیرند، زیرا ایتلاف بین‌المللی غربی متشکل از ۵۰ کشور بیست سال تمام بر افغانستان تسلط داشت. این مسئولیت جامعه جهانی و قدرت‌های جهانی است، زیرا از افغانستان به عنوان مکانی برای نیروهای نیابتی خود استفاده کردند.
با توجه به سیاست خارجی پاکستان در قبال افغانستان، اسلام‌آباد همواره به راه‌حل سیاسی به مالکیت و رهبری مردم افغانستان تأکید داشته است، نه نظامی.
افغانستان یک کشور محاط به خشکه است. کشورهای آسیای مرکزی نیز دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد ندارند. کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی به آب‌های آزاد برای کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان از طریق پاکستان می‌گذرد. آسیای جنوبی و مرکزی می‌تواند از طریق دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به اتصال کامل دست یابد. پروژه‌های تاپی و کاسا-۱۰۰۰ نیز از طریق افغانستان می‌گذرد. اگر ثبات در افغانستان تأمین شود، این پروژه‌ها با موفقیت عملی خواهد شد. افغانستان نقطه وصل کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی است. وقتی چین، پاکستان و همه کشورهای مهم منطقه و جهان برای بهبود وضعیت اسفناک کنونی مردم افغانستان گرد‌هم آیند، این امر نه تنها منجر به پیشرفت مردم افغانستان خواهد شد، بلکه کل منطقه از آن بهره‌مند می‌شود.

نویسنده

جواد احمد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا