آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمصحت

سومین واقعه بیماری قارچ سیاه در کشور شناسایی شد

خبرگزاری دید: وزارت صحت عامه از شناسایی و ثبت سومین واقعه بیماری قارچ سیاه در میان بیماران کرونایی خبر داد. این واقعات در کابل، بغلان و سمنگان به ثبت رسیده است.


وحید مجروح سرپرست وزارت صحت امروز شنبه (۱۲ سرطان) در یک نشست خبری در کابل گفت که تاکنون سه واقعه ابتلا به بیماری قارچ سیاه در سراسر کشور به ثبت رسیده است. او افزود که این واقعات در ولایت‌های کابل، بغلان و سمنگان به ثبت رسیده است.
سرپرست وزارت صحت گفته که هر سه واقعه بیماری قارچ سیاه در بیماران کرونایی مشاهد شده است.
بیماری غیر مسری قارچ سیاه از جمله بیماری‌های نادر است که در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف دیده می‌شود. افراد دارای سرطان، دیابت و سالخورده از کاندیداهای دست اول این بیماری به حساب می‌روند.
علایم این بیماری ابتدا در بینی ظاهر می‌شود و اگر در اسرع وقت بخش‌های التهابی بینی جراحی و برداشته نشود، باکتری به مغز می‌رسد و مغز را التهابی می‌کند. این بیماری اغلب با جراحی بزرگ؛ یعنی برداشتن چشم، بخشی از جمجمه و فک قابل درمان است.
آقای مجروح گفت که او برای رسیدگی به افراد مبتلا به این بیماری به مسئولان ادارات مربوطه هدایت داده است تا تدابیر خاصی در مراکز صحی اتخاذ و تجریدگاه‌های جداگانه در شفاخانه‌های ویژه‌ی کرونا در مرکز و ولایات ایجاد کنند.


بنا بر یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نرخ متوسط مرگ و میر توسط این عفونت ۵۴ درصد است. به همین دلیل افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است ظرف چند روز جان خود را از دست بدهند. با این وجود این بیماری مسری نیست.
بیماری «قارچ سیاه» توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند.
تب، سرفه، سینه‌دردی، تنگی‌ نفس، تورم در یک بخش صورت، سردرد، گرفتگی سینوس، لکه‌های ورم‌کرده‌ سیاه روی بینی یا درون دهان، شکم‌درد، حالت تهوع و استفراغ، خون‌ریزی گوارشی، خون در مدفوع و اسهال از علایم این بیماری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا