آخرین اخبارافغانستانسیاست

سپنتا به خاطر «دوست و متحد» خواندن امریکا از ملت عذر خواست

خبرگزاری دید: داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین امنیت ملی کشور در واکنش به مصادر ذخایر ارزی کشور از سوی بایدن، به خاطر این که زمانی امریکا «دوست و متحد» خطاب کرده، پوزش خواست.

آقای سپنتا امروز یکشنبه (۲۴دلو) گفته است که از دوست و متحد تلقی کردن امریکا در برابر مردم و تاریخ کشور احساس گناه می‌کند.
سپنا ابراز امیدواری کرده که مردم افغانستان او را ببخشایند.
این اظهارات را داکتر سپنتا پس از آن بیان کرده که دولت بایدن تصمیم به مصادره ذخایر ارزی کشور گرفت.
جو بایدن در فرمانی اجرایی به دولتش دستور داده که حدود ۳٫۵ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان را به قربانیان حملات یازدهم سپتمبر پرداخت کند.
اقدام بایدن واکنش‌های گسترده‌ای را در خارج و داخل افغانستان برانگیخت. سازمان عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، شماری از سناتوران امریکایی، اعضای سازمان ملل متحد و سران برخی کشورها اقدام بایدن را نکوهش کرده‌اند.
در داخل کشور نیز مقامات طا-لبان، برخی مقامات پیشین نظام جمهوری از جمله حامد کرزی و داکتر سپنتا در برابر این موضوع واکنش نشان دادند.
بایدن در حالی ذخایر ارزی افغانستان را مصادره کرده که این کشور پس از تسلط دوباره طا-لبان با شدید ترین بحران اقتصادی مواجه است و سازمان‌های امداد رسان بین‌المللی هشدار داده‌اند که اگر به وضعیت مردم توجه نشود، فاجعه انسانی بزرگی رخ خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا