آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سید علی‌رضا محمودی:

طالبان دیگر دلیلی برای عدم مذاکره با دولت ندارند

سید علی‌رضا محمودی رییس توافق ملی و تغییر می‌گوید که دولت افغانستان با موافقت به تبادله سه عضو مهم شبکه حقانی با دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی کابل، حسن نیت خود را برای تامین صلح و مذاکرات مستقیم نشان داده است و طالبان پس از این بهانه‌ای برای عدم مذاکره مستقیم با دولت ندارند.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس توافق ملی و تغییر که در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی صحبت می‌کرد، می‌گوید که روایت طالبان برای عدم مذاکره با دولت و بُن‌بست شکسته شده و اگر طالبان واقعاً خود را از افغانستان می‌دانند، بیایند با حکومت مذاکره کنند.
محمودی گفت که هم دولت افغانستان، هم جامعه جهانی و هم امریکا تاکید شان بر این بود که پس از تبادله زندانیان، مذاکرات مستقیم میان کابل و گروه طالبان آغاز شود.
این چهره سیاسی مشکلات فرا راه روند صلح را به دو بخش تقسیم کرده و افزود که عدم اعتماد به امریکا و خارج ماندن دولت افغانستان از مذاکرات قبلی، عامل اصلی ادامه بحران و جنگ در کشور است.
او گفت که در گذشته هرچند نُه دور امریکا با طالبان مذاکره کرد ولی متاسفانه خلیلزاد نظر به تعلقات خاصی که درگذشته با افغانستان داشته، موقفش در روند صلح و مذاکرات مبهم بود و بیشتر کوشید که طالبان را مطرح کند و همچنان در دوره‌های قبلی حکومت افغانستان اصلاً در سناریوی مذاکرات حضور نداشت.
به باور آقای محمودی، امریکا مسئولیت دارد که در قبال این حسن نیت کابل به تعهداتش در روند صلح عمل کرده و فشار بیاورد که طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند در غیر آن هیچ معنا ندارد که فرد شماره دوم شبکه حقانی در بدل دو استاد خارجی رها شود و ترامپ سود انتخاباتی کسب کند.
وی تصریح کرد که اکنون حکومت افغانستان در قضیه مذاکرات و روند صلح به گونه مستقیم دخیل است و می‌تواند موقف خویش را داشته باشد و در بحث صلح که یک موضوع ملی و به نفع تمام طرف‌ها است باید سیاسیون نیز از موقف حکومت حمایت نمایند.
سید علی‌رضا محمودی تاکید کرد که اکنون به رغم تمام انتقاداتی که در گذشته نسبت به عملکرد حکومت داشت، تصمیم‌گیری رییس جمهور غنی در پیوند به تبادله انس حقانی با دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی کابل اقدام شجاعانه و اتمام حسن نیت است و اگر طالبان با این همه اقدامات دولت باز هم به میز مذاکره حاضر نشوند باید شدیداً سرکوب شوند.
گفته می‌شد که تبادله سه فرد مهم شبکه حقانی با دو استاد خارجی دانشگاه امریکایی کابل، شرط مذاکرات مستقیم گروه طالبان با دولت افغانستان است، ولی به تازگی سخنگویان گروه طالبان با رد این موضوع گفته‌اند که چنین چیزی مطرح نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا