آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادثگزارش

سیلاب‌ها در چند ولایت جان ده‌ها تن را گرفت و خسارات مالی هنگفت برجای گذاشت

خبرگزاری دید: به دنبال بارش شدید و جاری شدن سیلاب در چند ولایت کشور، دست کم ده‌ها تن کشته شده و چندین تن دیگر نیز ناپدید گشته است. این سیلاب‌ها همچنان تاسیسات عامه، خانه‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی را تخریب کرده و مواشی زیادی را نیز تلف نموده است.

سیلاب‌ها در چند ولایت جان ده‌ها تن را گرفت و خسارات مالی هنگفت برجای گذاشت

در پی بارندگی اخیر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه(۱۴ و ۱۵ سرطان) در برخی ولایات، سیلاب سرازیر شده و خسارات جانی و مالی برجای گذاشت.
ولایت پروان، میدان وردک، زابل، لوگر، پکتیا، لغمان و برخی نقاط دیگر از اثر سرازیر شدن سیلاب خسارمند شده است.
منابع محلی در پروان خبر داده‌اند که پس از چاشت روز چهارشنبه( ۱۵ سرطان) در دره درواز از مربوطات جنگلک ولسوالی شیخ‌علی ولایت پروان سیلاب سرازیر شده است. به گفته منابع، در پی این رویداد دو تن جان‌ باخته و ۱۰ تن دیگر ناپدید شده‌اند.
منابع می‌افزایند که حدود ۱۰۰ جریب‌ زمین زراعتی نیز در پی سرازیر شدن سیلاب‌ها تخریب و بیش از ۵۰۰ مواشی تلف شده است.
منابع تصریح می‌کنند که حدود ۳۰ کیلومتر سرک‌ منتهی به جاده عمومی نیز به روی رفت‌وآمد بسته شده است.
ولسوالی شیخ‌علی یکی از ولسوالی‌های کوهستانی ولایت پروان است که پیش از این نیز، گواه چنین رویدادهایی بوده است.

همچنان ریاست مبارزه با حوادث طبیعی طا-لبان در میدان‌وردک روز چهار شنبه (۱۵ سرطان) اعلام کرده است که سیلاب‌های دو روز اخیر در ولسوالی‌های سیدآباد، جغتو، چک، دایمیرداد و بهسود این ولایت، خسارات هنگفت مالی برجا گذاشته است.
به نقل از منبع، حاصلات دو هزار جریب زمین زراعتی شامل گندم، لوبیا، کچالو و حاصلات درختان زردآلو و آلو به‌گونه کامل از بین رفته است.
منبع همچنان تأیید کرده است که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب در مناطق یاد شده، ۱۸ کاریز آب،۴۴ بند آب‌گردان کوچک، هشت پُل، یک محراب مسجد، یک باب مکتب و چهار باب منزل مسکونی نیز تخریب شده است. منابع محلی از تلف شدن ۵۰ رأس گوسفند و گاو خبر داده‌اند.
در همین حال، منابع محلی در زابل می‌گویند که در نتیجه بارش باران و سرازیرشدن سیلاب در این ولایت ۲۰ تن جان باخته‌اند و ده‌ها خانه تخریب شده است.
منابع محلی در ولایت زابل می‌گویند که بارش باران و سرازیرشدن سیلاب در ولسوالی دای‌چوپان، ساحات خرواریان و بخش‌های مرکزی شهر قلات، مرکز ولایت زابل تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی در پی داشته است.
ریاست صحت عامه طا-لبان در ولایت زابل گفته است که تا کنون ۲۰ کشته از سیلاب‌ها به شفاخانه‌های این ولایت منتقل شده است.


به گفته منابع محلی، تنها ۷ عضو یک خانواده در ولسوالی دای‌چوپان زابل در نتیجه سرازیرشدن سیلاب جان باخته‌اند.
از سویی هم گزارش‌ها حاکی است که سرازیر شدن سیلاب‎ در ولایت‎های پکتیا و لوگر، جان یک تن را گرفته و باعث مفقود شدن دو تن دیگر شده است.
منابع از ولایت پکتیا روز چهارشنبه ( ۱۵ سرطان) گفته‌اند که در اثر جاری شدن سیل در این ولایت دو تن ناپدید شد‌ه‌اند.
منابع تصریح می‌کنند که همچنان جسد یک تن دیگر کشف و به خانواده‌اش سپرده شده است. در مورد افراد ناپدید شده تا هنوز خبری در دست نیست.
در همین حال منابع از ولایت لوگر می‎گویند که سیلاب‎ها در ساحه پادخواب شهر پل علم، در مرکز ولایت لوگر، منازل مسکونی و باغ‎های میوه را تخریب کرده است.
به گفته گواهان در نتیجه این سیلاب‎ها در مربوطات دشت سقاوه و روستای دهنوی ولسوالی محمدآغه نیز ۸۰ جریب زمین زراعتی تخریب شده است.
در همین حال منابع از ولایت پکتیا می‌گویند که سرازیر شدن سیلاب در این ولایت علاوه بر صدها جریب زمین زراعتی، ده‎ها منزل مسکونی را نیز تخریب کرده است.
منابع می‎افزایند که با جاری شدن سیلاب‎ها، شاهراه کابل-لوگر به مدت ۳۰ دقیقه به روی ترافیک مسدود شده بود.
اداره هواشناسی کشور روز سه‌شنبه وقوع باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها را در نقاطی از کشور پیش‌بینی کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا