آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادث

سیلاب‌ها از بلخ تا هرات ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

مقام‌های محلی در ولایت فاریاب، بادغیس، بلخ و هرات می‌گویند که در نتیجه‌ بارش سنگین باران و جاری شدن سیلاب در این ولایت‌ها، دست کم ۲۷ نفر جان باخته و ۳۴ نفر دیگر زخمی شده‌ است.

مقام‌های محلی در ولایت فاریاب، بادغیس، بلخ و هرات می‌گویند که در نتیجه‌ بارش سنگین باران و جاری شدن سیلاب در این ولایت‌ها، دست کم ۲۷ نفر جان باخته و ۳۴ نفر دیگر زخمی شده‌ است.
به گفته‌ این منابع، هزاران خانه و صدها جریب زمین نیز در نتیجه‌ جاری شدن سیلاب تخریب شده است.
جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب می‌گوید که در سه روز گذشته سیلاب و بارش سنگین باران تلفات و خسارات سنگینی برجای گذاشته است.
آقای بیدار گفته که سیلاب، شب‌هنگام جاری شده و در نتیجه‌ آن تاکنون بیش از ۱۰ تن به شمول کودکان جان باخته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به گفته منابع محلی، سیلاب در ولسوالی‌های خواجه سبزپوش، دولت‌آباد، قیصار، پشتون‌کوت و مرکز شهر میمنه خسارات زیادی به مردم وارد کرده است.
آمار ابتدایی نشان می‌دهد که در حدود چهار هزار خانه‌ مسکونی تخریب و بیش از دو هزار راس مواشی تلف شده است.
جمشید شهابی سخنگوی والی بادغیس نیز می‌گوید که سیلاب در چندین ولسوالی این ولایت خسارات سنگین مالی و جانی برجای گذاشته است.
او روز گذشته گفته که سلسله‌ بارندگی‌ها شام روز پنج‌شنبه در سراسر بادغیس آغاز شده و در نتیجه‌ جاری شدن سیلاب ۷ نفر در ولسوالی‌های جوند، قادس، بالامرغاب، مقر و شهر قلعه‌ نو جان باخته‌اند.
به گفته‌ سخنگوی والی بادغیس، دو نفر در نتیجه‌ جاری شدن سیلاب مفقود شده و پنج نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
او گفت که صدها جریب زمین، باغ‌های پسته، یک پل بزرگ در ولسوالی بالا مرغاب و دیوارهای استنادی و پلچک‌ها نیز در این سیلاب‌ها خساره دیده است.
از سوی دیگر گزارش‌ها از هرات نیز حاکی است که سیلاب و باران تلفات و خسارات سنگین در نقاط مختلف این ولایت برجا گذاشته است.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات نیز گفته است که از پنج‌شنبه شب تاکنون سیلاب در چندین ولسوالی این ولایت جان ۹ نفر را گرفته است. او گفته است که ۴ نفر دیگر در هرات زخمی شده‌اند.
منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ نیز می‌گوید که بارش سنگین باران در شماری از ولسوالی‌های ولایت بلخ خسارات مالی زیادی برجای گذاشته است.
آقای فرهاد گفته که بارش باران از نیمه‌ پنج‌شنبه‌شب در ولسوالی‌های کشنده، دهدادی، زارع، شولگر و قسمت‌هایی از مرکز شهر مزارشریف به باغ‌ها و زمین‌های مردم زیان رسانده است.
رحمت‌الله زاهد رییس مبارزه با حوادث ولایت بلخ روز گذشته گفته بود که در نتیجه سیلاب‌ها در بلخ دست کم ۱ تن جان باخته است.
از سویی هم، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان از دوام وضعیت جاری نگران است. این اداره می‌گوید که یک مرکز سوق اداره متشکل از چندین اداره‌ دولتی ایجاد شده و همه روزه وضعیت بارندگی‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد.
احمد تمیم عظیمی سخنگوی این اداره گفته نگرانی از رسیدن موج وحشتناک سیلاب و بارندگی که در ایران جاری شد، به نقاط مختلف افغانستان وجود دارد، اما نه به شدتی که در ایران وجود داشته است.
براساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، بارش سنگین باران و جاری شدن سیلاب در ۱۹ ولایت افغانستان از دهم حوت سال گذشته تاکنون جان ۱۰۴ نفر را گرفته و ۲۳۷ نفر دیگر را زخمی کرده است.
علاوه براین، ۱۰ هزار و ۴۰۰ خانه به‌صورت کل تخریب و در حدود ۱۰ هزار خانه‌ دیگر قسماً تخریب شده است. ۱۴۴ مکتب و ۳۷ مسجد نیز در این ولایات تخریب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا