آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسینمافرهنگ و دانشمصاحبه

رییس «افغان‌فلم» در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری دید:

«سینما زینب» و «سینما پارک» دوباره احیا می‌شود/ سینما باید به دیالوگ اجتماعی مبدل شود

سینما یا فلم در کل باید به یک گفتمان اجتماعی تبدیل شود و راجع به آن نوشته شود و حرف گفته شود تا کم کم جزء دیالوگ فرهنگی یک جامعه شود که پس از آن می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند.

رییس افغان‌فلم با بیان این که سینمای افغانستان وضعیت خوبی ندارد، اظهار داشت که در آینده نزدیک «سینما زینب» و «سینما پارک» دوباره بازسازی و احیا می‌شود.
«صحرا کریمی» رییس تازه گماشته شده افغان‌فلم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری دید، می‌گوید: از طریق رقابت آزاد به پُست ریاست افغان‌فلم رسیدم و امیدوارم که بتوانم این اداره را به شکوفایی برسانم.
کریمی که خالق ۳۰ فلم کوتاه، دو فلم مستند و یک فلم داستانی است، در مورد مهم‌ترین دستاورد سینمایی خود گفت: جایزه «اکادمی سلواک» بهترین جایزه‌ای است که به آن افتخار می‌کنم.
وی همچنین به احیای سینماهای افغانستان اشاره کرد و افزود: در آینده نزدیک «سینما زینب» و «سینما پارک» دوباره بازسازی و احیا می‌شود.
(مشروح گفت‌وگو)
دید: در مورد زندگی شخصی خود بگویید، در کدام سال و در کجا متولد شده‌اید، تحصیلات شما تا کدام پایه است و خانواده شما متشکل از چند عضو می‌باشد.
کریمی: من در سال ۱۳۶۵ در ایران به دنیا آمده‌ام، جزء نسل دوم مهاجران هستم و پدرم در زمان‌های جنگ به این کشور مهاجر شده بود. تحصیلات را در رشته ریاضی و فزیک فرا گرفته‌ام، در حالی که می‌خواستم انجینری بخوانم، ولی تقدیرطور دیگری تغییر یافت و در ۱۵ سالگی در دو فلم ایرانی نقش بازی کردم و همین سبب شد که وارد دنیای سینما شوم. در سن ۱۶ سالگی زمانی که به اروپا رفتم، تصمیم گرفتم که سینما را مسلکی بخوانم و ۱۰ سال در رشته سینما (لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) درس خواندم. ریاست افغان‌فلم را که یک پروسه رقابتی بود، به دست آوردم.
من ازدواج کرده‌ام و یک خانواده دو نفری هستیم.
دید: تاکنون در چند فلم نقش بازی کرده‌اید و چند فلم را کارگردانی کرده‌اید؟
کریمی: من در دو فلم ایرانی نقش بازی کرده‌ام و ۳۰ فلم کوتاه و دو فلم بلند مستند و یک فلم بلند داستانی ساخته‌ام.
دید: چند فلم را روی دست دارید که به زودی روی پرده تصویر می‌رود؟
کریمی: کار فلم «هوا، مریم، عایشه» تمام شده و سناریوی فلم جدیدی را تحت نام «زیبا» روی دست دارم.
دید: کدام فلم خود را بیشتر دوست دارید؟
کریمی: من فلم «نسیمه خاطرات روزانه دختر مهاجر» را خیلی دوست دارم که جوایز زیادی را نیز از آن خود کرده است. همین طور فلم‌های «هوا، مریم، عایشه» فلم مستند «در جستجوی یک رویا» و فلم‌های کوتاه خود را دوست دارم.
دید: مهم‌ترین دستاوردهای سینمایی شما کدام‌ها است؟
کریمی: تاکنون جوایز خیلی زیادی را از آن خود کرده‌ام، ولی جایزه‌ای که می‌توانم به آن افتخار کنم، فلم « نسیمه خاطرات روزانه دختر مهاجر» که برنده جایزه «اکادمی سلواک» شد، می‌باشد. من اولین خارجی بودم که این جایزه را کسب کردم.
دید: شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات سینمایی شما چیست؟
کریمی: شیرین‌ترین خاطراتم برمی‌گردد به دوران دانشجویی در دانشکده‌های سینمایی دانشگاه‌های اروپا، ولی تلخ‌ترین خاطرات من درک نکردن مسلکم در کشور خودم افغانستان است که مردم قضاوت‌های منفی می‌کنند. با آنکه این موارد گاهی ناامید کننده است، اما مانع کار من نشده که از فعالیت‌های خود دست بکشم.
دید: وضعیت سینمای افغانستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کریمی: وضعیت سینمای افغانستان خیلی خوب نیست، اما فلم‌سازانی هستند که در داخل و خارج از کشور فلم می‌سازند، ولی در کل وضعیت سینما رضایت‌بخش نیست.
دید: شما که به تاز‌گی به پُست ریاست افغان‌فلم گماشته شده‌اید و در همین حال اکثر مردم افغانستان از غیرحرفه‌ای بودن سینما اظهار نارضایتی می‌کنند، راهکار شما برای بهبود وضعیت سینما چیست؟
کریمی: راهکار وجود دارد، زیرا در رأس ریاست افغان‌فلم یک آدم مسلکی گماشته شده، چون رشته من سینما است. برای بهبود وضعیت باید فلم‌های خوب تولید و نمایش داده شود تا مردم آنرا تماشا کنند. تا زمانی که مردم با فلم رابطه برقرار نکنند، فلم‌ها نمی‌تواند تفکیک خوب و بد کند.
دید: عرصه نقد سینما در افغانستان بی‌پهلوان است، چه باید کرد که پهلوانی در عرصه نقد ظاهر شود؟
کریمی: سینما یا فلم در کل باید به یک گفتمان اجتماعی تبدیل شود و راجع به آن نوشته شود و حرف گفته شود تا کم کم جزء دیالوگ فرهنگی یک جامعه شود که پس از آن می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند.
دید: در مورد انتقال آرشیف افغان فلم به ارگ چه نظری دارید؟
کریمی: از دید من با انتقال آرشیف افغان‌فلم خواسته‌اند این موضوع را سیاسی کنند. آرشیف افغان فلم از افغان‌فلم است و اصلاً کسی نمی‌تواند آنرا از آن خود کند، اما از آنجا که مکان نگهداری آن مناسب نبود، خواستند که آن را به ارگ انتقال دهند و امیدواریم که پس از پایان یافتن پروسه دیجیتل‌سازی فلم‌ها، این آرشیف دوباره به افغان فلم برگردانده شود.

دید: آیا حکومت از شما و سینماگران حمایت می‌کند و بودجه‌ای که برای افغان فلم در نظر گرفته شده، بسنده است؟
کریمی: حکومت هیچ حمایتی نکرده، اما از آنجایی که خواسته است تا رهبری افغان‌فلم تغییر کند، به این معناست که نسبت به این اداره توجه دارد و امیدواریم که بتوانیم این اداره را به شکوفایی برسانیم.
با بودجه عادی نمی‌شود کاری کرد و بودجه انکشافی هم چندان بودجه‌ای نیست، خود افغان‌فلم باید استراتژی داشته باشد تا درآمد به وجود بیاورد تا بتوانیم فلم‌های بهتر و برتر بسازیم.
دید: در خصوص تبدیل شدن سینماها به گدام‌های تجارتی چه نظری دارید و راهکار شما چیست؟
کریمی: برخی سینماها مِلک خصوصی است که نمی‌شود کاری کرد، ولی پلان داریم که «سینما زینب» و «سینما پارک» را دوباره باسازی و احیا کنیم.
دید: پیام شما به حکومت و مردم افغانستان چیست؟
کریمی: از حکومت می‌خواهم که ما را حمایت کند، از مردم می‌خواهم که ما را حمایت کنند و از سینماگران می‌خواهم که ما را حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا