آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سیگار: با فروپاشی دولت افغانستان، میلیون‌ها دالر به دست طا-لبان افتاده است

خبرگزاری دید: بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان دریافته است که همزمان با فروپاشی دولت جمهوری ده‌ها میلیون دالر به دست طا-لبان افتاد.

اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) به تازگی در گزارشی اعلان کرده است که طا-لبان احتمالاً همزمان با فروپاشی دولت جمهوری به ده‌ها میلیون دالر انتقال یافته به این کشور، دسترسی پیدا کرده است.

سیگار که پروژه‌ها و هزینه‌های ایالات متحده را در طول جنگ امریکا در افغانستان زیر نظر داشت، در آخرین گزارش خود گفته که طا-لبان احتمالاً به حدود ۵۷٫۶ میلیون دالر از بودجه وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و یو‌اس‌ای‌آی‌دی USAID دسترسی داشته‌اند.

در گزارش آمده است: وقتی پول منتقل شد، آژانس‌های ایالات متحده دسترسی به آن وجوه را از دست دادند و به دولت افغانستان برای پرداخت این وجوه جهت مصرف روی اهداف مورد نظرشان متکی شدند.

این پول قبل از فروپاشی دولت افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ منتقل شده است.

به گفته سیگار، ۴۵٫۶ میلیون دالر از سوی وزارت دفاع، ۲ میلیون دالر از سوی وزارت خارجه و ۱۰ میلیون دالر از سوی یو‌اس‌ای‌آی‌دی منتقل شده است.

سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان دریافته است: احتمالاً زمانی که طا-لبان به قدرت بازگشتند و کنترول وزارتخانه‌های افغانستان از جمله وزارت مالیه را در دست گرفتند، بخشی از ۵۷٫۶ میلیون دالر در حساب‌های تحت کنترول دولت افغانستان باقی مانده بود و هیچ برنامه‌ای برای برای بازیابی این وجوه روی دست نبود.

خروج ایالات متحده از افغانستان که آخرین اقدام آن طی ۴ هفته ماه اگست ۲۰۲۱ صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا