آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

سیگار: بیش از ۴ میلیارد دالر از افغانستان به بیرون قاچاق شده است

بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه خود می‌گوید روند قاچاق پول از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی و بنادر زمینی افغانستان صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دید، بازرس ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در یک گزارش تازه می‌گوید که دستگاه‌های ردیابی نمبرهای پول در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی از یک دهه بدینسو غیر فعال است و سیاست‌گران از ثبت پول شان در بخش ویژۀ میدان هوایی، معاف هستند.
بر بنیاد این گزارش، قاچاق پول از میدان‌های هوایی و بندرهای زمینی افغانستان به بیرون از این کشور، ۴.۵ میلیارد دالر، تخمین زده شده ‌است.
گزارش می‌افزاید که مسافران عادی ۵ تا ۶ محل بازرسی می‌شوند، اما مهمانان ویژه حتا در یک بخش هم بررسی نمی‌شوند.
در گزارش آمده است: «سیگار دریافته است که مقام‌های گمرک در میدان هوایی به‌ گونۀ منظم از دستگاه‌های شمارش پول نقد برای پیگیری بیرون‌سازی پول، استفاده نمی‌کنند. در واقع، یک دهه پس از نصب دستگاه‌های ردیابی پول، هنوز این دستگاه‌ها به انترنت وصل نیست».
در این گزارش اضافه شده‌ است که سال ۲۰۱۵ دیده‌بان شفافیت افغانستان گفته بود، ۶۵ درصد کل پول نقدی که از افغانستان بیرون می‌شود، به‌گونۀ غیرقانونی به‌ دست آمده، منتقل شده و یا مورد استفاده قرار گرفته‌ است.
یک بررسی خدمات تحقیقاتی کانگرس ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۱ نیز تخمین زده‌ است که بالغ بر ۴.۵ میلیارد دالر امریکایی تنها در یک سال از افغانستان به بیرون قاچاق شده ‌است که یک بخش بزرگ آن، پول مواد مخدر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا